Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Bestuursrechtelijke context wet Openbaarheid van bestuur onderontwikkeld

Bestuursrechtelijke context wet Openbaarheid van bestuur onderontwikkeld

INGEZONDEN

Na bestudering van de ontwerpwet Openbaarheid van bestuur is de conclusie dat de bestuursrechtelijke context van de wet onderontwikkeld is. Hiermee zal de beoogde openbaarheid onvoldoende worden bereikt.

De regeerder heeft een grotere verantwoordelijkheid dan slechts een wet goedkeuren en afkondigen. Er zal een meer samenhangend beleid moeten worden ontwikkeld en uitgevoerd om openbaarheid van bestuur mogelijk te maken.

Samenhangend beleid

Op uitnodiging van De Nationale Assemblee (DNA) hebben de deskundigen van de Palu het aangeboden ontwerp doorgenomen. Hierbij is breder gekeken dan alleen naar de wet. De Palu is van mening dat een wet binnen de context van een bepaald regeerbeleid wordt gemaakt en ingevoerd. Een wet alleen is namelijk nog geen beleid.

Beleid is een samenhangend geheel van maatregelen (waarbij een wet één van de maatregelen is) om een specifiek regeer‐ of overheidsdoel te bereiken. In dit geval is dit wetsontwerp deel van een groter geheel, namelijk, hoe willen we dat onze constitutie, met name onze overheid en daarmee samenhangend onze rechterlijke macht, wordt ingericht en hoe willen we dat deze zich verhouden in relatie tot de burger?

Bestuursrecht ontbreekt

De Palu is van mening dat binnen onze constitutie het bestuursrecht ontbreekt. Dit deel van het recht beschrijft namelijk wetten en regels over hoe de Surinaamse overheid/staat in het algemeen functioneert en waar de overheid zich aan dient te houden. Eventueel beroep van burgers tegen overheidsprocedures en -besluiten moeten volgens de vastgestelde regels in het bestuursrecht plaatsvinden en die algemene wet op het bestuursrecht ontbreekt momenteel in Suriname.

Momenteel is de burger aangewezen op het Hof van Justitie, de civiele rechter of de strafrechter voor beroepsmogelijkheden. Maar de burger moet ook in staat worden gesteld om naar een bestuursrechter te stappen om correctie van het bestuur af te dwingen.

Nationale ombudsman

In de ogen van de Palu zal deel van het bestuursrecht ook moeten zijn de instelling van een nationale ombudsman die als een brug moet functioneren tussen de burger en de rechter. De burger moet bij de ombudsman een klacht kunnen indienen voor onderzoek bij (vermeende) benadeling door de overheid en in gevallen van mogelijke corruptie of ander wanbeleid zonder dat de burger op dat moment over veel bewijzen beschikt.

Geïsoleerde poging

In het tweede deel van het commentaar is de Palu specifiek ingegaan op het ontwerp, waarbij erop is gewezen dat er momenteel algemene richtlijnen ontbreken voor de overheid welke informatie openbaar is en welke niet en ook hoe vervolgens elke informatie moet worden opgeslagen. Want wat als informatie die een burger opvraagt niet meer te vinden is?

Ook is de Palu van mening dat er te weinig sancties zijn opgenomen in het ontwerp. Welke sancties kunnen worden toegepast indien het bestuursorgaan structureel geen informatie geeft en of bewust verkeerde informatie verschaft, vraagt de Palu zich af.

De Palu komt tot de conclusie dat de ontwerpwet veel te veel een geïsoleerde (in elk geval onvolledige) poging is om openbaarheid van bestuur na te streven waarmee het doel dat beoogd wordt onvoldoende zal worden bereikt.

Progressieve Arbeiders- en Landbouwersunie (Palu)

De redactie van de Ware Tijd stelt lezers in de gelegenheid stukken in te zenden ter publicatie. In principe worden alle ingezonden artikelen opgenomen, tenzij de inhoud schadelijk, kwetsend of beledigend is voor derden. Stukken die worden geplaatst komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de mening van de Ware Tijd. De redactie behoudt zich het recht voor om stukken niet te plaatsen, of in te korten of te redigeren zonder dat die uit hun context worden gehaald.