Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Week voor het Nederlands in Suriname:

Week voor het Nederlands in Suriname:

‘Taalrijke’ workshops voor jongeren

Tekst en beeld Sharon Singh

PARAMARIBO — Met ‘Taalrijke’-workshops viert The Community Hub te Flora, in samenwerking met de Taalunie, de ‘Week voor het Nederlands in Suriname’. Muziek, presentatietechnieken, storytelling en creatief schrijven zijn activiteiten waaraan dertig jongeren op 16, 18 en 20 oktober hebben meegedaan. 

Met deze workshops worden hen communicatieve vaardigheden aangeleerd. De reeks is zaterdag afgesloten met ‘creatief schrijven.’ Bij deze tweede traditionele ‘Week voor het Nederlands’ in Suriname wordt de Nederlandse taal extra voor het voetlicht geplaatst. Meestal geschiedt dat op een creatieve manier met storytelling, gedichten in elkaar zetten en verhalen schrijven. Dat is precies hoe het eraan toeging bij The Hub.

“Kennis is de basis voor een goede toekomst”

Patricia Etnel

Bij de muziekworkshop hebben jongeren nummers beluisterd van verschillende artiesten en genres. De opdracht was om een korte passende tekst te schrijven die op de gekozen muziek past. De negenjarige Toshiro Zenon Lensa had al gauw vier regels op papier.

“Het is een rap”, legt hij uit. “Ik ben negen jaar en ik speel het klaar; me best te doen op school, Rugie is me idool. Skoro na mi papira, fu wan betre tamara. Mi sa wroko tranga, fu kan yep’ mi mama.”

Lensa is de enige pupil uit de groep van dertig jongeren die elk leerjaar muziekles op school krijgt. “Ik heb leren drummen, heb blokfluit les gehad en piano leren spelen. Drum en piano zijn mijn favoriete muziekinstrumenten.”

Educatie

Odailly Ajapra (16) heeft nooit geweten dat ademhalingstechnieken nodig zijn voor het presenteren. “Je houding, hoe je articuleert, kijken naar het publiek, dat zijn heel wat aandachtspunten. Sowieso heb ik veel geleerd en zal thuis flink moeten oefenen.” De muziek-workshop vond ze minder, want ze heeft naar eigen inzicht niet echt talent.

De dertienjarige Jearissa Sandie heeft muziek en presentatietechnieken gevolgd. “De begeleiders wilden dat we leerden samenwerken, verdraagzaam zijn en elkaar ondersteunen. Dat deden we middels de opdrachten”, vertelt hij over de workshop presentatietechnieken.

Varon Benschop (12) kwam helemaal vanuit Leiding naar Flora. “Er is weinig te doen in mijn buurt. Vroeger konden we voetballen, maar dat is gestopt”, vertelt de tiener. Zijn oma Patricia Etnel (niet de politica, … red.) zoekt daarom zoveel mogelijk naar educatieve activiteiten voor haar kleinzoon.

“Zodra ik één ontdek, laat ik hem er aan deelnemen. Hij zit ook bij de padvinderij. Kennis is de basis voor een goede toekomst. Wat ik doe is de weg voor hem plaveien, door hem genoeg mee te geven.” Over de workshop presentatietechnieken zei Benschop: “Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Je hebt de neiging om te lachen en je krijgt dat gevoel van schaamte.”

Emoties uiten

Logopedist Majorie Leeflang is coördinator van het project ‘Week voor het Nederlands in Suriname’. “Het doel is om jongeren effectieve communicatievaardigheden aan te leren, waardoor ze hun emoties op een gezonde manier kunnen uiten. Het is ook de bedoeling dat ze elkaar op een respectvolle manier behandelen”, legt ze uit.

Volgens haar worden jongeren tegenwoordig snel boos en omdat ze niet weten hoe ze met hun emoties moeten omgaan en ontstaan er vechtpartijen. “Door middel van de workshops willen we ze helpen omgaan met hun emoties. Natuurlijk hoop je dat wat hen is geleerd, toepassen in hun leven.” The Community Hub organiseert het heel jaar door evenementen met een educatief karakter voor met name kinderen met een leerachterstand.