Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘We zijn aan het begin van een Surinaamse filmindustrie’

‘We zijn aan het begin van een Surinaamse filmindustrie’

“We zijn echt aan het begin van een Surinaamse filmindustrie, maar als we verkeerde stappen maken, komt die nooit van de grond. Daarvoor waak ik echt, vandaar dat ik allerlei trainingen geef.” Ook organisaties, zoals The Back Lot, On Stage Jongerentheater, Copix Foundation, doen dat. Er is volgens de filmmaker wel kennis in Suriname op filmgebied bij individuen, maar die zal moeten worden gedeeld.

door Steven Seedo

Tai-Apin, bekend van de succesvolle film ‘Wiren’, is zich ervan bewust dat in de film- en entertainmentbranche bruggen moeten worden geslagen met het buitenland. “Maak een product en breng het naar de wereld. Daarvoor zal je wel research moeten doen, waar geld voor nodig is. Echter, dat ontbreekt”, beseft hij.

De filmmaker heeft zich, na ongeveer elf jaar in zijn geboorteland Suriname te hebben gewoond, vier maanden geleden weer in Nederland gevestigd. “Ik woon wel daar, maar mijn hart blijft bij Suriname.” Hij zal daarom jaarlijks terugkeren voor onder meer het verzorgen van trainingen. Die behelzen ‘Basis camera en acteren’, ‘Gevorderd camera-acteren’, ‘Business side of filmmaking’ en ‘From Idea to Screen Play’.

“Ik heb van sommige mensen begrepen dat je tot je dood bezig bent met de promotie van je film”

Tai-Apin heeft plannen om binnen twee jaar een bestaande theaterproductie, die hij in Suriname heeft gedaan, in Nederland uit te voeren met een cast uit zijn geboorteland. De productie zal wel in een nieuw jasje worden gestoken om aantrekkelijk te zijn voor de Europese markt.

Eyeopener

Hij is verder bezig met het voorbereiden van zijn twee nieuwe Surinaamse speelfilms: ‘Gouverneur de Goijer’ en ‘The Small Petite Girl from Coronie’. Bovendien is hij bezig met research voor een derde film. “Het is beter dat ik het allemaal vanuit Nederland aanpak, omdat het moeilijk is om in Suriname financiering te vinden. Het is een beetje koloniegeschiedenis tussen Nederland en Suriname. Daarom lijkt het handig dat er vanuit Nederland ondersteuning komt.”

Tai-Apin zegt dat zijn film- en theaterproducties van de afgelopen tien jaar vooral een eyeopener moeten zijn voor mensen in Suriname en daar buiten, vooral zij die zijn achtergesteld en opkomen voor hun rechten. De producties zijn volgens hem niet alleen entertainment.

Hij verwerkt in zijn films ook veel sociaal-maatschappelijke problemen. “Ik hou ervan om ook de maatschappij te bewegen, vooral de doelgroep voor wie de film direct is bestemd en aan te zetten tot positieve handelingen. Dat zie je bijvoorbeeld in ‘Wiren’.”

‘Wiren’

Met de speelfilm over de gehoorgestoorde Wiren maakte Tai-Apin zijn regiedebuut. Hij kijkt daarop positief terug. “Het heeft zoveel wegen opengemaakt, niet alleen voor mij, maar ook voor anderen. Er zijn verschillende doelen bereikt. De echte Wiren heeft een baan gekregen bij Staatsolie. Doven zijn nu meer in de spotlight.”

Hij meent dat er op het gebied van informatievoorziening vanuit de overheid naar deze doelgroep toe, er ook verandering merkbaar is. “Ik heb ook geleerd dat je nooit klaar bent met die film. Nu nog praat ik met mensen die ‘Wiren’ in hun land willen laten zien of voorstellen dat op een filmfestival te doen. Ik heb van sommige mensen begrepen dat je tot je dood bezig bent met de promotie van je film.”

Tai-Apin stelt dat ‘Wiren’ voor hem een nieuw traject is geweest en dat hij die kennis graag wil delen  met mensen in Suriname. In Nederland verzorgt hij trainingen voor stichting Kunstzinnigé Vorming Rotterdam en werkt hij als consultant bij verschillende projecten. Hij is ook lid van het filmplatform. Rotterdam.