Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘We willen kinderen niet meer laten blijven zitten’

‘We willen kinderen niet meer laten blijven zitten’

PARAMARIBO — “Het is geen selectie toets. Het kind stroomt na uitvoering van de assessment procedure door naar het elfde leerjaar.” Dat zei minister Henry Ori van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur woensdag bij de start van de schriftelijke toets voor leerjaar 10. Het officiële startsein gaf de bewindsman in de ochtenduren op de Anton Residaschool.

In een persbericht schrijft de Communicatiedienst Suriname dat middels dit meetmoment wordt nagegaan in hoeverre de leerlingen de leerstof van de algemeen vormende vakken – Nederlands, Engels, rekenen, wiskunde en natuurkunde – beheersen. Het curriculum bestaat uit algemeen vormende vakken en beroepenoriëntatie.

“Wat we nu doen is een assessment om diagnostisch aan te geven of de leerlingen de leerstof voldoende beheersen, en na te gaan welke interesse ze hebben”

De diagnostische toets is vergelijkbaar met de GLO-toets. Ori benadrukte dat er geen sprake zal zijn van een selectie en dat alles er diagnostisch aan toe zal gaan. “Wanneer blijkt dat een leerling ontzettend laag heeft gescoord in een aantal vakken gaan we proberen deze leerling heel snel bijlessen te geven, zodat deze sterker kan worden.”

Leerlingen behouden

De minister is van mening dat het oude systeem niet effectief is. “We willen kinderen niet meer laten blijven zitten. Vroeger bleven onze kinderen zitten of werden drop-outs en verlieten het systeem.” Het ministerie is nu bezig een andere methode toe te passen, zodat leerlingen worden behouden voor de school en kansen krijgen tot extra ondersteuning om alsnog door te stromen naar het volgende leerjaar.

Bij de vroegere GLO-toets voor zesdeklassers waren de keuzen Mulo of LBO. Vele kinderen gingen naar het lager beroepsonderwijs, waar ze, aldus de CDS, op een bepaald moment niet verder meekonden in het onderwijssysteem, omdat ze moesten beginnen met werken. “Wat we nu doen is een assessment om diagnostisch aan te geven of de leerlingen de leerstof voldoende beheersen, en na te gaan welke interesse ze hebben.”

De volgende stap is dat ze overgaan naar het elfde (derde Mulo/LBO) en twaalfde leerjaar, waar ze de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor voorgezet onderwijs, onder meer VWO, Havo, Imeao, Natin.

Deze meisjes van de Anton Residaschool hebben Onderwijsminister Henry Ori woensdag welkom geheten op hun school. [Foto: CDS]