Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘We weten nu wat wij moeten doen om hulp te verlenen’

‘We weten nu wat wij moeten doen om hulp te verlenen’

Toergidsen EHBO-gecertificeerd

Tekst en beeld Ricky Wirjosentono

PARAMARIBO — “De training was inhoudelijk erg duidelijk. We weten nu wat wij als eerste moeten doen om hulp te verlenen bij een ongeval”, reageert toergids Akash Kanhai na met veertien collega’s een driedaagse EHBO-training te hebben gevolgd. Door hun certificatie kunnen ze professioneel de nieuwste technieken toepassen bij een noodsituatie. Kanhai bevestigt dat zo een training eigenlijk onontbeerlijk is voor elke touroperator.

Het initiatief is genomen door de belangenorganisatie United Tour Guides Suriname (UTGS) en is verzorgd door het Surinaamse Rode Kruis (SRK) in het Suriname Hospitality and Tourism Training Center. Cursusleider was Jennifer Abdoelrahiman. Alle vijftien deelnemers die zijn geslaagd voor het eindexamen krijgen een badge met een geldigheidsduur van twee jaar.

“Ik vind niet dat je ‘ongeveer’ moet weten wat je moet doen, maar dat je gecertificeerd moet zijn”

Sean Dilrosun

Theorie en praktijk

De training bestond uit een praktisch en theoretisch deel. Aan de orde kwamen onder meer stabiele zijligging bij bewusteloosheid, flauwte, hand- en been kapverwonding, verslikking en reanimatie. Kanhai zegt tegen de Ware Tijd dat veel vragen over veiligheid en hulpverlening, waarmee hij jaren heeft rondgelopen, door de training zijn beantwoord.

“We gebruikten tot nu toe onze eigen kennis en pasten handelingen toe, waarvan wij dachten dat ze goed waren, maar door deze leerrijke training weten we precies waarop we moeten letten en wat te doen in een noodsituatie.”

Gerrit Sabajo is het eens met zijn collega dat een toergids moet zijn getraind om bij een ongeval tijdens het werk hulp te kunnen verlenen. Van sommige dingen, zoals stabiele zijligging bij bewusteloosheid,  had hij wel gehoord, maar de praktische toepassing kende hij niet.

Alle tourgidsen  EHBO-certificeren

Het is de eerste training in zijn soort voor de leden van UTGS, na de Covid-19-pandemie. Sean Dilrosun, trekker van de cursus, onderstreept dat EHBO een vaardigheid is die voor veel mensen in een kernpositie essentieel is, dus ook voor toergidsen. Hij noemt het belangrijk dat een gids, die met toeristen op pad is, precies weet hoe die moet handelen bij een ongeluk.

Dilrosun zegt dat een tourgids twee dagen van het werk af houden heel moeilijk gaat. Hij is daarom blij dat de vijftien deelnemers het offer hebben gebracht om drie dagen deel te nemen aan de training en aansluitend op de derde dag examen hebben gedaan. Bij de UTGS zijn er meer dan honderd actieve toergidsen aangesloten.

Dilrosun, die al meer dan 25 jaar toergids is, vindt het belangrijk dat alle leden EHBO-gecertificeerd zijn en dat daaraan zal worden gewerkt. “Ik vind niet dat je ‘ongeveer’ moet weten wat je moet doen, maar dat je gecertificeerd moet zijn . Het idee hierachter is dat wij elk jaar een refreshment gaan doen, zodat de badge geldig blijft.”

Eén van de belangrijke punten binnen de UTGS is dat er wordt gewerkt aan een scholingsprogramma. “Dus een proces dat je als gids zou moeten doorlopen. Er is zoveel dat je als gids zou moeten weten. Het is bijna oneindig als je praat op het gebied van geschiedenis, cultuur, actueel en natuur. We gaan echt een traject uitzetten en afbakenen”, zegt Dilrosun. Aan de training heeft ook de afdeling Toerisme van het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme meegewerkt.