Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » VHP: Na teleurstelling volgt blijdschap

VHP: Na teleurstelling volgt blijdschap

INGEZONDEN

Met Pasen herdenken Christenen de opstanding van Christus uit de dood. Pasen is een hele blijde gebeurtenis. Die opstanding vond plaats op een zondag. De zondag werd daarom voor de Christenen de dag waarop zij samen kwamen en naar de kerk gingen. Later werd in veel landen de zondag erkend als vrije dag. Voor Pasen was zaterdag de dag voor de Sabbat, de dag waarop er gerust werd, en dat is het nog steeds in de Joodse traditie.

De Paasdag staat niet op zichzelf, maar is verbonden met een aantal andere dagen die eraan voorafgaan. De zondag ervoor wordt gevierd als Palmzondag, waarbij Jezus als koning werd binnengehaald in Jeruzalem. Veel Joden verwachten dat hij Israël direct zou verlossen van de Romeinen, die hun land bezet hielden, maar Christus was geen politieke rebel. De mensen waren daarom teleurgesteld en de oppositie speelde daarop in door zwaar tegen Jezus te mobiliseren. We lezen dat allemaal in de Bijbel.

Witte donderdag wordt gezien als de avond van het laatste avondmaal dat Jezus hield met zijn discipelen. Veel kerken hebben op de donderdagavond voor Pasen ook een speciaal avondmaal. Na het avondmaal werd Jezus verraden door één van zijn discipelen, Judas, die ook andere verwachtingen had. Christus werd die avond gevangengenomen en na verhoren en martelingen op vrijdag aan het kruis gespijkerd. Hij overleed die vrijdag en zijn lijk werd van het kruis gehaald en in een graf geplaatst. Dat graf werd door soldaten bewaakt, zodat niemand zijn lijk kon meenemen.

De volgelingen van Jezus waren bang en verward. Voor velen was het een teleurstelling, want men had gedacht dat de man, die zoveel wonderen had gedaan, hen daadwerkelijk zou verlossen van de Romeinen. Sommigen gingen al naar huis en pakten hun oude werk weer op. De Paaszondag bracht consternatie, want velen geloofden niet dat Jezus was opgestaan.

Pas toen Hijzelf aan hen verscheen geloofden zij het. De teleurstelling sloeg om in enorme blijdschap. En alles wat verloren leek, zag men nu weer met een andere blik. De duisternis van de dood en ellende werd overwonnen door het licht van het leven en de hoop. Zo is het soms ook in het leven en in het land, wanneer we denken dat alles verkeerd gaat en de hoop opgeven, blijkt dat er weer nieuwe mogelijkheden ontstaan en het beleid toch vruchten draagt.

Laten wij uit het Paasverhaal in 2023 nieuwe moed putten om als persoon en als natie verder te gaan. Wij moeten ons niet laten leiden door het negatieve, maar door het positieve, want met Pasen zien wij dat het goede het kwade heeft overwonnen. In volle hoop, geloof en liefde wenst de Vooruitstrevende Hervormings- Partij (VHP) alle Surinamers een vrolijk paasfeest toe. Zalig Pasen aan u allen.

VHP

De redactie van de Ware Tijd stelt lezers in de gelegenheid stukken in te zenden ter publicatie. In principe worden alle ingezonden artikelen opgenomen, tenzij de inhoud schadelijk, kwetsend of beledigend is voor derden. Stukken die worden geplaatst komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de mening van de Ware Tijd. De redactie behoudt zich het recht voor om stukken niet te plaatsen, of in te korten of te redigeren zonder dat die uit hun context worden gehaald.