Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Toename inschrijvingen voor Wiskunde opleiding aan het IOL

Toename inschrijvingen voor Wiskunde opleiding aan het IOL

Een aanzienlijke hoeveelheid studenten heeft zich dit jaar ingeschreven bij het Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL) voor de bacheloropleiding Wiskunde, zegt Merlyn Doelsaman, coördinator van de opleiding Wiskunde, in een interview met Suriname Herald. Volgens Doelsaman zijn er diverse redenen waarom zoveel geslaagden van middelbare scholen zich hebben aangemeld voor deze studierichting.

Ze merkt op dat deze trend al een tijdje zichtbaar is en niet beperkt is tot dit schooljaar. Wat wel opvalt ten opzichte van voorgaande jaren, is dat studenten uit een kleine steekproef aangeven, dat ze na hun studie naar het buitenland willen vertrekken om daar te werken.

“Ik heb geen officieel onderzoek gedaan, maar uit een kleine steekproef onder de studenten hoor ik dat ze voor wiskunde kiezen omdat ze hebben gehoord dat er in het buitenland een tekort is aan wiskundeleraren,” meldt de richtingscoördinator.

Wiskunde heeft het hoogste aantal ingeschreven studenten aan het IOL. “Het land investeert, maar deze investering gaat vervolgens naar een ander land, en dat is problematisch. We leiden studenten niet op voor het buitenland, maar voor het Surinaamse onderwijs. Het deel over vakdidactiek is gericht op het Surinaamse onderwijs. Als ze naar het buitenland gaan, is dat hun eigen keuze. We kunnen niemand tegenhouden,” voegt de coördinator toe, die sinds 2016 verbonden is aan dit instituut.

Tijdens gesprekken wordt naar de studenten geluisterd en gevraagd wat de reden is van hun vertrek. Het eerste dat genoemd wordt, is het salaris, dat volgens hen aantrekkelijker is dan wat in Suriname aan onderwijsgevenden wordt betaald. Een andere reden is het gebrek aan leermiddelen. Tijdens stages zien studenten ook wat er speelt in het onderwijs. Het tekort aan leermiddelen speelt ook een rol, geeft Doelsaman aan. “We moedigen hen aan om hun eigen leermiddelen aan te schaffen om de lessen zo comfortabel mogelijk te kunnen verzorgen,” voegt ze toe.

De Wiskunde opleiding aan het IOL betreft nu een vierjarige bacheloropleiding. Het opleidingssysteem van het LO- en MO-akte voor Wiskunde is reeds afgebouwd. “Dit was een zware taak, omdat we ons moesten concentreren op de bachelor en tegelijkertijd op de afbouw van de MO-A, maar we zijn erin geslaagd. Nu streven we naar accreditatie,” verklaart Doelsaman.

De overgang van het oude systeem naar de bacheloropleiding heeft veel tijd en energie gekost om de juiste richting te bepalen. Het bachelorsysteem werd abrupt door de regering geïntroduceerd na de Academische Leraren Opleiding (ALO) en we wisten niet precies welke kant het opging. Toen begon het transformatieproces.

Op dit moment werken we aan een accreditatiemodel voor de bacheloropleiding, hoewel we nog niet daadwerkelijk accrediteren. De modulebeschrijvingen moeten nu worden vastgesteld, legt de richtingscoördinator van Wiskunde uit.

“Hoewel we momenteel voor tachtig procent op de goede weg zijn, is er nog ruimte voor verbetering en evaluatie. We hebben nog werk te verrichten, aangezien we streven naar een goed gefundeerde opleiding. Het vastleggen van procedures is cruciaal; we willen voorkomen dat we herhaaldelijk moeten herontwikkelen en zoeken,” benadrukt de coördinator.