Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Tanisha Benschop kijkt reikhalzend uit naar arangetram

Tanisha Benschop kijkt reikhalzend uit naar arangetram

Tekst en beeld Audry Wajwakana

PARAMARIBO — “Ik heb twee jaar lang hierop gewacht, dat hoe sneller de dagen gaan, hoe beter.” Tanisha Benschop (18) kan geen dag meer wachten om haar arangetram (afstudeervoordracht) in Bharata Natyam op 29 april in theater Thalia te doen. Op deze avond wordt ze door haar guru Namita Ajodhia als Bharata Natyam lerares ingewijd, waarna ze het publiek met een drie uren durende solo show zal vergasten. “Ik ben al helemaal ready om mijn ding op het podium te doen”, zegt ze zelfverzekerd.

Benschop volgt al elf jaar danslessen in de Bharata Natyam, een drieduizend jaar oude Zuid-Indiase klassieke tempeldans,die vroeger alleen door ingewijden werd uitgevoerd. Ze kan zich nog goed heugen hoe ze op deze dansstijl verliefd raakte. Zelf hield ze als kind van dansen. Vooral op muziek van Bollywood films. Een buurmeisje zat op de dansschool Namita Nritya Bhawan van Ajodhia. “Op een gegeven moment bracht ze dvd’s waar ik ook naar mocht kijken en ik raakte geïnteresseerd.”

“Deze kunstvorm houdt je steeds enthousiast. Je bent eigenlijk nooit uitgeleerd”

Tanisha Benschop

Op haar verzoek maakte haar moeder contact met lerares Ajodhia. “Ik dacht dat ik eerst Bollywood dansstijlen zou leren, maar toen ik eenmaal kennismaakte met de Zuid-Indiase klassieke tempeldans raakte ik er zo verliefd op, dat ik geen andere dansstijl meer wilde leren”, zegt Benschop. Voor haar is deze kunstvorm aantrekkelijk, omdat die oneidig is. “Ze houdt je steeds enthousiast. Je bent eigenlijk nooit uitgeleerd.” Twee jaar geleden was ze eigenlijk al klaar om haar arangetram te doen, maar de Covid-19-pandemie gooide de planning in de war.

Speciale muzikanten

De afstudeervoordracht geschiedt op live begeleiding door vier karnatische muzikanten, die speciaal hiervoor worden gehaald uit het buitenland. “Karnatische muziek is Zuid-Indiase muziek, die heel anders klinkt dan de moderne Hindustani of Bollywood muziek. Suriname heeft deze muziek niet”, zegt Ajodhia. Vroeger werden de muzikanten hiervoor uit India gehaald door de persoon die ging afdansen. Dat is erg duur, want de overtocht van India naar Suriname en verblijfkosten moeten door de afgestudeerde betaald worden.

Door haar netwerk kon Ajodhia bereiken om de muzikanten uit Nederland te laten overkomen. Benschop is dus de eerste van de dansschool die door muzikanten uit Europa zal worden begeleid. Zij zal gedurende een drie uur durend programma haar dansen presenteren en daarbij techniek, uitbeelding, conditie en een combinatie hiervan ten toon stellen. 

Lange voorbereiding

De voorbereidingen naar deze dag zijn al een paar jaren in volle gang. “Wat het publiek die avond te zien krijgt is niet wat binnen een zucht is geleerd. Tanisha weet wat ze moet doen, ook als ze misschien een misstap maakt of als er iets met de muzikant is. Het moet gewoon in je zitten hoe je moet handelen. Dat is de uitdaging”, zegt Ajodhia. Voor de grote dag op 29 april oefent Benschop nog drie dagen met de muzikanten. Voor Benschop, leerling van het Ad Fontes Lyceum is het afdansen een mijlpaal.

Behalve haar VWO-diploma dit jaar behalen, heeft ze er ook alles aan gedaan om eveneens dit jaar haar arangretram  te doen. Ze wil zich er verder in verdiepen. “Voorlopig zit lesgeven niet in de planning”, zegt ze. De solo presentatie van Benschop is puur Bharata Natyam. Degenen die deze dag wensen bij te wonen zullen dus dans, muziek en Bharata Natyam liefhebbers moeten zijn. De organisatie van het afdansen ligt daarom ook in handen van Benschop, die door haar ouders en familie wordt ondersteund.