Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Suriname Herald » Suriname Herald – Onderwijs start cursus Basisschool begeleiders taal en rekenen

Suriname Herald – Onderwijs start cursus Basisschool begeleiders taal en rekenen

Onderwijs start cursus Basisschool begeleiders taal en rekenen

Afbeelding: Suriname Herald – 7 november 2023 om 08:00
Bericht: Onderwijs start cursus Basisschool begeleiders taal en rekenen
Bron: Suriname Herald
Publicatiedatum: 7 november 2023 om 08:00

Vandaag is een belangrijk moment aangebroken voor het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (minOWC) in Suriname, want Minister Henry Ori zal het startschot geven voor een cruciale cursus gericht op het verbeteren van de begeleiding van leerlingen met leerachterstanden in taal en rekenen op basisscholen. Deze inspanning wordt ondernomen als reactie op de groeiende behoefte aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs en de erkenning van het belang van het aanpakken van problemen op het gebied van lezen, schrijven, taal en rekenen bij leerlingen.

Het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur heeft in samenwerking met het Instituut voor de Opleiding van Leraren (IOL) deze cruciale cursus opgezet, die bekend staat als de “Basisschool begeleiders taal en rekenen”. De cursus is ontworpen om docenten van basisscholen op te leiden en uit te rusten met de nodige vaardigheden om leerlingen met leerachterstanden op het gebied van taal en rekenen effectiever te begeleiden. Dit initiatief is een stap in de richting van het verbeteren van de kwaliteit van het basisonderwijs in het land.

De cursus zelf is gestructureerd in verschillende fasen, met als doel om docenten grondig voor te bereiden op hun rol als begeleiders van leerlingen met specifieke leerbehoeften. De cursus begint met een algemeen blok van drie maanden, waarin deelnemers de basisprincipes van het begeleiden van leerlingen met leerachterstanden zullen verkennen en begrijpen. Hiermee wordt een stevige basis gelegd voor hun verdere ontwikkeling als begeleiders.

Na dit algemene blok volgt een verdiepingsblok van drie maanden. Tijdens deze fase zullen de cursisten dieper ingaan op de specifieke problemen waarmee leerlingen te maken hebben op het gebied van taal en rekenen. Ze zullen leren hoe ze deze problemen kunnen identificeren en aanpakken, en ze zullen worden voorbereid op de uitdagingen die ze in de praktijk zullen tegenkomen.

Na afronding van het verdiepingsblok krijgen de cursisten nog eens drie maanden begeleiding en coaching om hun vaardigheden verder te verfijnen en te ontwikkelen. Dit is een essentieel onderdeel van de cursus, omdat het de deelnemers de kans biedt om de geleerde concepten en benaderingen in de praktijk toe te passen en te oefenen onder begeleiding van ervaren professionals.

De deelnemers aan deze cursus zijn leerkrachten die speciaal zijn vrijgesteld van hun reguliere onderwijstaken om extra begeleiding te bieden aan leerlingen met leerachterstanden. Deze docenten hebben zich vrijwillig aangemeld om deze belangrijke taak op zich te nemen en spelen zo een cruciale rol in de inspanningen om het onderwijs in Suriname te verbeteren.

De eerste groep van 40 cursisten zal op 7 november van start gaan. Deze groep zal bestaan uit leerkrachten van 12 basisscholen in de districten Paramaribo, Wanica en Commewijne. De verwachting is dat deze cursus als een opstap zal dienen voor verdere groepen cursisten. In januari zal een tweede cohort van 40 cursisten van start gaan, waarna er maandelijks nieuwe groepen zullen volgen.

Het doel van deze cursus is duidelijk: het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur wil lees-, schrijf-, taal- en rekenproblemen bij leerlingen van basisscholen zoveel mogelijk aanpakken en verbeteren. Dit initiatief onderstreept het streven naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs en benadrukt het belang van individuele aandacht voor leerlingen met specifieke leerbehoeften.

De start van deze cursus markeert een belangrijke stap in de richting van het verbeteren van het basisonderwijs in Suriname en het bieden van betere kansen voor alle leerlingen. Het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, onder leiding van Minister Henry Ori, werkt samen met het IOL om deze doelen te verwezenlij


Posted

in

by

Tags: