Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » STS START TOERISME BEWUSTZIJNSCAMPAGNE

STS START TOERISME BEWUSTZIJNSCAMPAGNE

Toerismebewustzijn, of liever gezegd, het gebrek daaraan, is een issue welke al jaren onderwerp van discussie vormt in ons land. We zijn als bevolking van een opkomende toerismedestinatie onvoldoende doordrongen van wat het toerisme precies betekent en vooral wat het belang is van deze sector.

Om hier op een doeltreffende manier verandering in te brengen, is de Stichting Toerisme Suriname (STS) in de maand december gestart met een toerismebewustzijnscampagne middels het uitzenden van een serie korte filmpjes op de Surinaamse televisie. Het accent wordt daarbij gelegd op het milieu en welke rol wij als inwoners van Suriname daarin vervullen. De betrokkenheid van de burger bij de instandhouding van een schoon milieu, wordt belicht aan de hand van zeven uiteenlopende thema’s.

De leiding van de STS heeft enige tijd geleden een aantal gesprekken gevoerd met het management van de Nationale Voorlichtingsdienst (NVD) voor het aangaan van een samenwerking bij dit traject. De bewustzijnscampagne vloeit voort uit deze samenwerking en de huidige campagne verschilt met eerder ondernomen bewustzijnsactiviteiten door de confronterende benadering die door acteurs en actrices van ArtLab aan de dag zal worden gelegd.

Naast ArtLab heeft ook het hotel Residence Inn een bijdrage geleverd aan de productie. Het eerste filmpje is sinds 18 december op de televisie te zien. “De maand december is uitermate geschikt om deze campagne op te starten,” geeft een woordvoerder van de STS aan. “Traditiegetrouw hebben wij rond deze periode dubbel feest – en eetplezier, en als gevolg daarvan zal er naar verwachting ook meer afval geproduceerd worden. Een bekend gezegde luid: vertel mij wie je vrienden zijn, en ik zal je zeggen wie je bent. Hetzelfde kunnen wij over de mens en zijn milieu zeggen: jouw omgeving is een weerspiegeling van jezelf. Dus een vieze omgeving betekent………. tja, vul het maar zelf in.”

De campagne is een van de eerste projecten in een reeks van activiteiten die de STS voor zowel 2016 als voor het komende jaar gepland heeft om het toerismebewustzijn van de Surinaamse bevolking systematisch te vergroten.

UNITEDTRAVEL| MARTIN PANDAY