PARAMARIBO, 13 sep – Er komen strenge maatregelen tegen ambtenaren die sociaal cliënten onheus behandelen. Dit zegt minister Alice Amafo van Sociale Zaken & Volkshuisvesting, Sozavo. Het stroomt klachten over ambtenaren die zich misdragen tegenover mensen die zich aanmelden voor een sociale uitkering of gratis medische hulp.
De klachten lijken eindelijk gehoor te vinden. “Geluiden bereiken het ministerie dat cliënten niet altijd op de juiste manier worden behandeld. Ik heb daarom een klachtenbureau en een klachtenlijn ingesteld om de klantvriendelijkheid te verhogen”, zegt Amafo tegenover de Times of Suriname. Ambtenaren op de ruim zestig wijkkantoren van Sozavo zijn al gewaarschuwd. De klachten over onbeleefde ambtenaren bij de sociale dienst zijn niet van vandaag.
De leiding wil het imago nu eindelijk verbeteren. “Cliënten die menen onheus te zijn behandeld door medewerkers van het ministerie, kunnen zich ook persoonlijk aanmelden bij het klachtenbureau”, aldus Amafo. “Het is de bedoeling dat ambtenaren beter voor de dag komen.” Er komt een reclamecampagne om het publiek informatie te verschaffen over de kwaliteit van de dienstverlening waar cliënten aanspraak op maken.