Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Standhoudster: “Bij  onweers- en regenbuien is het druk op de markt….”

Standhoudster: “Bij  onweers- en regenbuien is het druk op de markt….”

De situatie op de markt kan men niet echt peilen. Er zijn dagen waarop  de markt een aanloop heeft en dan zijn er weer dagen dat je de  bezoekers op een hand kunt tellen.  

Een standhoudster op de markt geeft in gesprek met Dagblad Suriname aan, dat zij deze dagen toch wel een kleine aanloop heeft gekregen. “Als het onweert of hard regent zie je veel mensen naar binnen komen voor onderdak en op zo’n manier krijg je dan ook klanten. Bijvoorbeeld net als woensdag, het was niet een mooi weer, maar de markt was wel druk. Je had daarnaast ook veel mensen die boodschappen aan het doen waren. In de periode waarin het veel regent, is het niet prettig, je hebt last van wateroverlast, een hinderlijke stank en de klanten zijn genoodzaakt in vuil water te lopen. Maar, om eerlijk te zijn stuurt het regenachtige weer de klanten juist de markt in, dus het is een min- en een pluspunt.”

“De prijzen van de groentesoorten op de markt zijn nu redelijk voor enkel burgers, maar als iemand het budget toch niet heeft, dan krijgt  die zij een korting. Maar er moet heel veel aandacht besteed worden aan het centrum, er is veel werk te doen, maar niemand maakt er werk van”, zegt de standhoudster. 

“Je hebt de illegale venters, wateroverlast en de opengebroken wegen en voetpaden en daarnaast de parkeerproblematiek. Om de noodzakelijke veranderingen op de markt te beoordelen, is het belangrijk om eerst de huidige situatie van de markt te analyseren. In de meeste gevallen is de huidige situatie van een markt een gevolg van verschillende factoren, zoals economische omstandigheden, klantvraag, concurrentie, technologie en maatschappelijke trends .De verkopers zijn de voornaamste actoren in de markt en zorgen ervoor, dat de klanten het product of de dienst krijgen die ze nodig hebben. Het is dus belangrijk dat verkopers inzicht hebben in de markt en in staat zijn om te anticiperen op veranderingen. En dat ziet men, maar hoe staat het met de andere factoren?”, vraagt de standhoudster zich af.

“Zolang wij als standhouders het minder goed hebben, proberen wij te werken aan wat wij kunnen veranderen, bijvoorbeeld aan de verkoop en klantvriendelijkheid. Maar, zolang kleine dingen in de omgeving van het centrum veranderd moeten worden, wordt er vaak alleen gesproken in plaats van gewerkt, zo gaat men niet vooruit en komen er geen veranderingen. Men moet nu heel anders gaan denken, als je geen plan maakt of hebt en het maar laat liggen, dan lost het niets op. Maar, door er werk van te maken lost het problemen automatisch op. Als je een positieve verandering wilt, ga je er naar toe moeten werken”, aldus de standhoudster. 

TM