Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » SLM maakt zich klaar voor samenwerkingsverbanden

SLM maakt zich klaar voor samenwerkingsverbanden

PARAMARIBO — De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) maakt zich, binnen het traject van herstel, klaar voor samenwerkingsverbanden. SLM-directeur Steven Gonesh zegt dat de samenwerking op verschillende manieren kan plaatsvinden. Hij denkt bijvoorbeeld aan de verkoop van elkaars tickets of operationele samenwerkingen.

“Je moet aan de basisvoorwaarden voldoen en dat is waar wij aan werken. De SLM moet een luchtvaartbedrijf zijn dat vliegt, routes onderhoudt en gaat richting winstgevendheid. We zijn er gereed voor, maar maken ons nog beter ready voor het aangaan van samenwerkingsverbanden.”

“Je moet een zekere mate van consistentie kunnen behouden en gecalculeerde risico’s willen én kunnen nemen, want dat is deel van de luchtvaart”

Hij benadrukt dat de maatschappij ook van betekenis moet zijn voor de partij waarmee er samengewerkt kan worden. SLM heeft in mei met succes haar eerste commerciële vlucht met haar eigen toestel, de Airbus A340, uitgevoerd.

Trots

De directeur doet verder uit de doeken dat de positieve ontwikkelingen binnen de SLM ook de Latin American and Caribbean Air Transport Association (Alta) niet onopgemerkt zijn gebleven. De president van de Alta heeft kenbaar gemaakt onder de indruk te zijn van het proces.

De Alta wil de SLM bij haar eestvolgende leidersforum uitnodigen, zodat de Surinaamse maatschappij in aanwezigheid van regionale luchtvaartbonzen ook haar visie kan delen. Gonesh is trots hierom en de maatschappij laat dat merken aan de naam van het nieuw toestel, ‘Pride of Suriname’.  

De Airbus A340 zal primair op de route Paramaribo-Amsterdam vice versa worden ingezet, met een frequentie van vier vluchten per week en afhankelijk van het seizoen 3 tot 4 operaties.  Deze route werd gedurende drie jaar met inhuur-vliegtuigen onderhouden. De directeur merkt verder op dat de winstgevendheid van het vliegtuig continu in de gaten wordt gehouden. De maatschappij is niet van plan om verlieslatende vluchten uit te voeren.

“Je moet een zekere mate van consistentie kunnen behouden en gecalculeerde risico’s willen én kunnen nemen, want dat is deel van de luchtvaart.” De SLM-topman legt ook uit dat het leasecontract voor de A340 initieel voor acht maanden was aangegaan, met de optie tot verlenging. In de komende periode zal er niet alleen geëvalueerd, maar vooral aan continuïteit gewerkt worden.

Standaarden

Als niet-Europees land dient Suriname voor het uitvoeren van vluchten van en naar Europa, te voldoen aan de geldende normen en standaarden. Omdat de SLM gedurende enige tijd geen eigen vliegtuig had, heeft de maatschappij ook niet de reguliere audits van de Europees Agentschap voor de Veiligheid (EASA) kunnen doorstaan.

De SLM heeft nu met haar eigen toestel de audit met succes doorlopen. Gonesh: “Wij hebben de veranderingen die men graag had willen zien, aangepakt en daardoor ook weer toestemming verkregen om Europa binnen te vliegen. Dat is ook weer een mooi moment voor de SLM.”

De SLM-directeur plaatst deze successen tezamen met de eerste commerciële vlucht in het kader van het proces tot herstel van de Surinaamse vliegmaatschappij. “De SLM voert continu een proces door van kostenverlagende en   inkomstenverhogende maatregelen. Daarbij moet je ervoor zorgen dat je doet wat je zegt en zegt wat je doet. Alles wat we nu doen is in het kader van het herstel van de SLM.”

Gonesh spreekt tot slot ook dank uit aan het SLM-personeel, het reizend publiek en reisagenten. “Zonder de ondersteuning van alle actoren zouden wij niet zijn waar we nu staan als luchtvaartonderneming.”