Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Schrijfvaardigheid studenten in Engelse taal moet beter

Schrijfvaardigheid studenten in Engelse taal moet beter

Tekst en beeld Valerie Fris

PARAMARIBO — De taal Engels wordt over het algemeen veel gebruikt door jongeren in Suriname. Vanwege de opmars van digitale media, maken veel van hen gebruik van de smartphone en tablet en zo komen ze in contact met de Engelse taal. Maar het schrijven van die taal, vereist toch andere competenties dan het spreken. Zo blijkt uit het afstudeeronderzoek van Peggy Amat. Ze studeerde woensdag af, aan de Interfaculty for Graduate Studies & Research aan de Anton de Kom Universiteit van Suriname als Master in Onderwijskunde. 

In 2012 is het Imeao begonnen met een nieuwe structuur waarbij de opleiding niet meer drie, maar vier studiejaren duurt.  Er wordt competentiegericht onderwijs gegeven in verschillende modules en elke student dient voor elk vak minimaal een 5.5 te behalen vanaf leerjaar één tot vier. Wie lager scoort mag niet afstuderen. Amat, die zelf waarnemend directeur is op het Imeao-3 zegt dat bleek dat de studenten bij het vak Engels, het onderdeel summary writing erg slecht werkten. 

Vaardigheden

Bij dit onderdeel krijgt de student een filmpje van één minuut te zien over een economisch onderwerp. Hierna moet hij of zij in zeventig woorden een samenvatting daarover schrijven. “Het eerste onderdeel, de luistertoets werd wel gehaald maar het schrijven, het parafraseren, hoofdzinnen van bijzinnen onderscheiden, lukte niet. De studenten hadden de vereiste Engelse vaardigheden niet.” Na verder onderzoek bleek ook dat de film één keer vertonen niet voldoende was. Amat stelde tijdens haar vooronderzoek ook vast dat de houding van veel studenten te wensen overliet. “Ze blijken gauw tevreden te zijn en als zij de samenvatting eenmaal hebben geschreven dan herlezen ze niet.”  

Nieuw model
Voor haar afstudeeronderzoek heeft ze gebruik gemaakt van het zogeheten Calla-model dat is geschreven door twee Amerikanen die migranten als doelgroep hadden. Het systeem is gebaseerd op vijf fasen die in de lessen werden verwerkt. “Aan de hand daarvan heb ik samen met een docent van Imeao-3 de lessen gegeven”. Het Calla-model start met een presentatie waarin de docent instructies krijgt om de studenten nieuwe modellen te leren.

‘Ze blijken gauw tevreden te zijn en als zij de samenvatting eenmaal hebben geschreven dan herlezen ze niet.’  

Vervolgens worden er klasse oefeningen gedaan, gevolgd door zelfevaluatie om na te gaan wat de vooruitgang en ontwikkeling van de student is geweest. De docent bespreekt dan hun leeractiviteiten. De laatste fase is de uitbreidingsfase waarin verbanden worden gelegd en wordt nagegaan hoe de opgedane kennis toe te passen. Voor het afstudeeronderzoek werd een vierde klas opgesplitst in twee groepen: een controle en een experimentele.

 De resultaten logen er niet om bij de experimentele groep. De cijfers voor summary writing gingen met rasse schreden omhoog.  Amat beveelt aan om de nieuwe structuur van de school, te evalueren. “Summary writing vindt pas in de vierde klas plaats maar zou vanaf het eerste jaar gegeven moeten worden zodat de studenten erin kunnen groeien”. De onderzoekster bekijkt de mogelijkheden om haar onderzoek aan te bieden aan het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur zodat het kan worden toegepast in het Imeao-Onderwijs. 

Haar onderzoek luidde: Engels als vak in het Imeao-onderwijs, een onderzoek naar het toepassen van het Calla-instructie model ter verbetering van de resultaten in het onderdeel summary writing in het vierde leerjaar van de richting Economie op het Imeao-3.-.