Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » NVB zegt overeenkomsten boothouders voortijdig op

NVB zegt overeenkomsten boothouders voortijdig op

door Samuel Wens

BOVEN-SURINAME — “Je zegt tussentijds de overeenkomsten op met alle lokale kleine ondernemers die geen Abop’ers zijn onder het mom dat je geen subsidie meer hebt, maar je sluit wel overeenkomsten met Abop gezinde personen buiten het gebied”, beklaagt Godfried Adjako zich namens collega boottransporteurs in het Boven-Surinamegebied tegenover de Ware Tijd. Zestien van hen – ze verzorgden vracht- en personenvervoer tussen Atjoni en de 58 dorpen langs de Boven-Surinamerivier – zitten al meer dan een maand thuis zonder inkomen.

Het Nationaal Vervoerbedrijf (NVB) heeft per 1 februari de in september 2020 gesloten overeenkomsten met hen voortijdig beëindigd. “Het bedrijf kan zijn betalingsverplichtingen niet meer nakomen, omdat de subsidiemiddelen te beperkt zijn”, schreef directeur Fariyal Renfurm de vervoerders op 23 september 2022.

“Dit hele ding riekt naar politiek”

Boothouders

Ze verwees naar artikel 14 van de overeenkomst dat iedere partij bevoegd is om het contract, dat voor de duur van vijf jaar werd aangegaan, tussentijds te beëindigen. Wel moet een opzegtermijn van twee maanden in acht worden genomen. “Dit hele ding riekt naar politiek”, roepen de boothouders in koor. “Omdat onze overeenkomst is aangegaan met de vorige regering, wil de huidige nu eigen mensen aanstellen”, vermoeden ze. Met eigen mensen bedoelen ze aanhangers van Abop.

Renfurm zei desgevraagd tegen de Ware Tijd dat ze bereid was de ontevreden boothouders te ontvangen. Alle zestien gedupeerde vervoerders reageerden positief op de uitgestoken hand van de directeur en zijn naar Paramaribo gegaan, maar moesten onverrichter zake terugkeren. “Zij weigerde botweg ons te ontvangen en te woord te staan”, stelt Adjako van het dorp Kaaja Paati fel.

Volgens zijn contract zou hij tot en met 2025 tweemaal per week vracht en personen van Atjoni en de tussenliggende dorpen met Kaaja Paati en terug vervoeren. “Wij voelden ons genoodzaakt door de slechte en niet verantwoorde werkwijze van de NVB-directeur een advocaat in de arm te nemen”, houdt hij de krant voor.

Passagiers overvraagd

Uit onderzoek van de Ware Tijd blijkt dat van de 44 boten die namens de NVB de route tussen Atjoni en 58 dorpen langs de Boven-Surinamerivier onderhouden twaalf in handen zijn van de stichting Sociaal Transport, opgericht op 27 februari 2008 te Paramaribo. De voorzitter is de aan Abop-verbonden Regillio Vitoli.

Toen hij door de krant werd benaderd, vond hij dat de journalist hem ongelegen had gebeld, “want ik zit achter het stuur in het verkeer. Ik bel u zeker terug”. Dat deed hij niet en ook WhatsAppberichten aan hem bleven onbeantwoord. Vitoli had, voordat hij het gesprek beëindigde, toegegeven de voorzitter van Sociaal Transport te zijn en wilde weten hoe de krant aan de informatie over zijn voorzitterschap was gekomen.

De vervoerssituatie in het gebied is intussen onoverzichtelijk, menen burgers. Mensen klagen dat de boten die wel mogen varen voor het NVB dat niet regelmatig doen en passagiers soms het drievoudige van het normale tarief moeten betalen. Medewerkers op het NVB-kantoor te Atjoni wilden de Ware Tijd die hierover opheldering vroeg niet te woord staan.