Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Niet SZF, maar Sozavo verantwoordelijk voor afgewezen Bazo-kaarten

Niet SZF, maar Sozavo verantwoordelijk voor afgewezen Bazo-kaarten

Personen die een aanvraag voor de basiszorgverzekering (Bazo) hebben ingediend of deze willen verlengen en deze is afgewezen, denken vaak ten onrechte dat het Staatsziekenfonds (SZF) hiervoor verantwoordelijk is. Volgens minister Amar Ramadhin van Volksgezondheid heeft het SZF echter geen invloed op de besluitvorming.

Het ministerie van Sozavo is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot Bazo-kaarten en neemt de besluiten. Om in aanmerking te komen voor een Bazo-kaart dient men de aanvraag in te dienen bij Sozavo. Daarom moet een houder wiens Bazo-kaart is verlopen, zich aanmelden bij Sozavo om een nieuwe kaart aan te vragen. Bij Sozavo moet een aanvraagformulier worden ingevuld.

De aanvraagformulieren worden eerst door Sozavo behandeld en geselecteerd en daarna mag het SZF overgaan tot het verstrekken van de Bazo-kaart als die is goedgekeurd. Het SZF is slechts de uitvoerende instantie, met een logistieke en faciliterende rol om de kaarten te verstrekken. Sozavo is de instantie die screent en goedkeuring geeft en ook afwijst of vervangt, legt Ramadhin uit.

Bij goedkeuring krijgt de aanvrager een sms-bericht toegestuurd vanuit Sozavo om de Bazo-kaart bij het SZF op te halen. Gebleken is dat wanneer aanvragers zich tot het SZF hebben gewend om hun verzekeringspasjes op te halen en er nog geen goedkeuring is verleend, sommige personen boos worden op het SZF, wat eigenlijk onterecht is. De goedkeuring is afkomstig vanuit Sozavo, dus mensen moeten daarnaartoe terugkeren, benadrukt de bewindsman.