Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Net als pagara-etafette, moet Tourism Festival buitenlanders trekken’

‘Net als pagara-etafette, moet Tourism Festival buitenlanders trekken’

door Sharon Singh

PARAMARIBO — Het Suriname Tourism Festival is vooral een aanvulling op wat al bestaat. Authentieke muziek, gerechten, diversiteit aan culturen en het Surinaamse erfgoed worden nu vanuit het oogpunt van zowel de nationale als internationale toerist beleefd en bekeken.

Het ligt in de bedoeling om het festival jaarlijks te organiseren. “We willen het maken tot een activiteit die ook bezoekers zou moeten trekken vanuit buiten. Net als bijvoorbeeld de pagara-estafette.” Dit zegt Ruben Forster, coördinator Toerisme Nickerie, tegen de Ware Tijd in verband met het instellen van het Suriname Tourism Festival in het kader van de Toeristenmaand in Suriname, een initiatief van het ministerie van Transport, Communicatie en Toerisme (TCT).

Landelijke activiteiten

Op 27 september is het Wereld Toerisme Dag. Veel landen grijpen deze herdenking aan om het binnenlandse toerisme te promoten. “Wat we nu willen, is dat alle districten het toerisme gaan bepalen en dat de samenleving daarmee kennis maakt”, vertelt Forster.

Er is een toerismekalender gemaakt, die staat op de website https://ralfproductions.com/tourism-month-agenda/. Alle activiteiten van de maand per district zijn opgebracht. Zo is er vrijdag bij Landgoed Linde’s Lust in  Saramacca een workshop over gebruik van vezels van bananenbladeren om eindproducten, zoals tassen, te maken.

Van 22 tot en met 24 september biedt Sipaliwini verschillende tours aan. Nickerie heeft op 23 september een doksa en kwie-kwie cook-out. In Paramaribo staat het culinaire centraal, zoals Chinese Cooking en Fish Market. Tijdens een janur-workshop op 24 september te Clevia Park zal worden gesproken over de Javaanse traditie voor het vlechten van kokosbladeren. Het Franse Filmfestival vindt vanaf 29 september plaats bij de Alliance Française van Suriname aan de Letitia Vriesdelaan. Voor zowel lokale inwoners als buitenlanders valt er dus genoeg te beleven.

Samenwerken moet

Al deze evenementen zijn pogingen om bij te dragen aan het opkrikken van de toerismesector. In veel landen, waaronder Curaçao, heeft het toerisme zich goed hersteld van de klappen van de Covid-19- pandemie. Suriname loopt wat dat betreft achter. “Daarom is samenwerking tussen organisaties een must. Daarnaast moeten districten eigen toeristische producten ontwikkelen en de bewustwording van het belang van toerisme moet beter op gang komen in de samenleving”, licht Forster toe.

Hij is ook de motor achter het Suriname Tourism Festival dat op 27 september in Ballroom Prince plaatsvindt. “Met dit festival willen we toerisme bevorderen en stimuleren, wat op langere termijn zal bijdragen aan de economische ontwikkeling, werkgelegenheid, duurzaam beheer en behoud van natuurlijke en culturele hulpbronnen.”

Aan het festival doen crafters, cateraars en artiesten mee. Ook hebben enkele ambassades hun medewerking toegezegd. Zij zullen naast het culturele aspect, culinair de bezoekers vertroetelen. Hierdoor zal de diversiteit in keukens, gewoonten en cultuur duidelijk tot uiting komen.

Het festival biedt ondernemers dus een platform om de natuurlijke schoonheid, culturele diversiteit, historische bezienswaardigheden en andere toeristische attracties van Suriname te presenteren. Forster hoopt dat er meer uit rolt, zoals de samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden, waaronder de overheid, lokale bedrijven, ambassades en internationale partners.

Deze Nederlandse toeristen mochten tijdens Owru Yari Festa van mc Peter Waterberg op het podium om een liedje te zingen. [Foto: Terence Oosterwolde]