Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Mensen in Paramaribo weten niet hoe de houtsector in elkaar zit’

‘Mensen in Paramaribo weten niet hoe de houtsector in elkaar zit’

Tekst en beeld Euritha Tjan A Way

PARAMARIBO — Er heersen enkele opvattingen over de houtsector die in het bos anders in elkaar zitten. Zo zeggen diverse houtproducenten aan de Ware Tijd. Hoewel ze niet bij naam genoemd willen worden, geven ze inkijk in de opvattingen en uitdagingen binnen de sector.

Zo vinden ze het niet zo simpel om van export van rondhout over te gaan naar de export van gezaagd hout. “Ten eerste, als ik een boomstam die prima is, dus geen onvolkomenheden heeft, zaag kan ik maar maximaal dertig tot veertig procent van de stam gebruiken. Al het andere is restmateriaal waar ik in Suriname niets mee kan”, zegt een van de houtondernemers tegen de krant. 

Verliespost

Volgens hem beschikt Suriname niet over de aanverwante ondernemingen die op grote schaal iets kunnen doen met het restmateriaal. “Ik heb ook in andere landen een zaagonderneming gehad en daar werd het restmateriaal gebruikt. Van zaagsel tot zaden en meer, alles werd gebruikt omdat de industrie van dat land daarop was afgestemd. Toen ik hier aan het verzagen was, moest ik iemand vragen om het restmateriaal gratis te komen halen. Mijn zagerij zat er vol van en ik kon het nergens anders kwijt.” De ondernemer beschrijft dit als een verliespost, want in het buitenland verdiende hij ook aan het materiaal omdat het opgekocht werd.

In de kostprijsberekening van elke houtondernemer wordt namelijk ook een percentage voor wegonderhoud opgenomen’

Volgens hem wordt het voornemen van de overheid om over te gaan tot de export van gezaagd hout niet realistisch bekeken. “Mensen in Paramaribo weten niet hoe de sector in elkaar zit”, doet hij zijn beklag.

Wanneer gevraagd wordt aan houtgigant Greenheart NV of transport van boomstammen over de rivier geen besparing van kosten kan opleveren. Dit omdat geklaagd wordt over de kosten van diesel voor transport van de houtblokken. Daarnaast gaan de wegen kapot door het zware transport. In de kostprijsberekening van elke houtondernemer wordt namelijk ook een percentage voor wegonderhoud opgenomen. De ondernemer antwoord ontkennend. 

Saramaccakanaal dichtgeslibd

“Vroeger waren landingsplaatsen langs de rivier en ook concessies waren langs de rivier. Nu zijn de landingsplaatsen aan de rivier uitgegeven aan privéondernemingen. Dus wij zouden in het geval van boottransport dubbel moeten betalen.” De ondernemer bedoelt daarmee dat betaald moet worden om het hout van de concessie naar de boot te brengen, daarnaast bij aankomst in Paramaribo, van de aanmeerplek naar de verwerkingsfaciliteit of haven. “Daarnaast is het Saramaccakanaal overwoekert en is transport via dat kanaal niet mogelijk”, aldus de ondernemer.

De ondernemers hebben in het vorig weekend een bijeenkomst gehouden om hun misnoegen te uiten over de kostenverhogende maatregelen die de overheid per 1 maart heeft ingevoerd. Volgens de directeur van de Stichting voor Bosbeheer en Bostoezicht Stanley Betterson zouden de ondernemingen deze verhogingen in principe wel kunnen dragen.