Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Meerdere sportmomenten nodig voor kinderen met beperking

Meerdere sportmomenten nodig voor kinderen met beperking

door Marinio Balsemhof

PARAMARIBO — Zichtbaar vermoeid lopen de kinderen van SO Lelydorp en SO/VSO Welgedacht C uit het Emiel Briel Stadion aan het einde van de sportdag die speciaal voor hen werd georganiseerd. “Zij waren erg enthousiast en hebben alles gegeven”, zegt Donegi Abena, Glory-wereldkampioen kickboksen in de lichtgewichtklasse, terwijl hij wordt omringd door kinderen van deze twee scholen voor speciaal onderwijs.

Net als de leerkrachten komt hij tot de pijnlijke conclusie dat er weinig sport- en bewegingsmomenten zijn voor de doelgroep. Gehoopt wordt dat er gauw verandering daarin komt. De sportdag die de Ilonka Elmont Foundation in samenwerking met het Fonds Kind & Handicap en het Bureau Speciaal Onderwijs (BSO) heeft georganiseerd, is de enige voor deze kinderen.

“Als je kinderen ziet lachen, spelen en genieten geeft het een voldaan gevoel”  

Glory-wereldkampioen Donegi Abena

Spelletjes

Deze scholen zouden eigenlijk in 2020 aan de beurt zijn, maar door de wereldwijde corona-uitbraak ging er een streep door. De kinderen hebben genoten van de spelletjes die waren uitgezet door het team van de organisatie.

Rochanieldo Lugard van SO/VSO Welgedacht C vertelt enthousiast en trots wat hij heeft gedaan. “Ik heb echt van voetbal en touwtrekken genoten en heb een doelpunt gemaakt.” Hij en schoolgenoot Luciano Caupain bewonderen de kampioensbelt van Abena. Zij uiten luidop de wens om aan een gevechtsport te beginnen om eens ook een belt over hun schouder te dragen. “Alles kan, zolang je maar hard ervoor werkt”, reageert Abena daarop.

GLO-leerkrachten

Maar om hun droom te laten uitkomen, moet er volgens de leerkrachten van de twee scholen nog veel gebeuren. Zo kunnen de leerlingen niet sporten op school, omdat er geen leraren lichamelijke opvoeding zijn. “En wij hebben ook geen ruimte op school”, zegt onderdirecteur Vennelay Doorson van SO/VSO Welgedacht C.

Ilonka Elmont, Abena en de leerkrachten benadrukken dat dit jammer is, omdat sport en bewegen erg belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Doorson en collega’s zeggen dat hun scholen wel om de gewenste leerkrachten hebben gevraagd, maar dat ze niet weten waarom nog niet aan hun verzoek is voldaan.

Alternatieven

Volgens Abena hebben de leerlingen deze activiteiten nodig. Hij wijst op de pret en blijdschap op gezichten. “Als je kinderen ziet lachen, spelen en genieten geeft het een voldaan gevoel. Ik heb meer genoten van hen dan zij van mij. Ik hoop dat mijn aanwezigheid ervoor kan zorgen dat zij blijven sporten, omdat je veel ermee kan bereiken”, zegt de wereldkampioen.

Hij pleit ervoor dat naar alternatieven wordt gezocht om de kinderen toch te laten sporten en bewegen. De vechter doet daarbij het voorstel dat de leiding van de school de kinderen één of twee keer in de week in het laatste kwartier tot een half uur van de dag laat sporten.

Ook Elmont heeft een oplossing bedacht. Zij stelt dat het Nationaal Leger veel sportdeskundigen, -instructeurs en -trainers heeft. Enkele van hen zouden kunnen worden ingezet op de scholen. “Het wordt een win-winsituatie, omdat de kinderen gekwalificeerde begeleiders krijgen, terwijl er aan de andere kant zoveel exposure is voor het leger”, vindt Elmont.

Sponsoring

Om aan de behoefte om te sporten te voldoen, hopen de leerkrachten dat de overheid en instanties projecten zullen ontwikkelen voor de doelgroep. Volgens Deniva Sno van SO Lelydorp benadert haar school met brieven instanties en mensen voor sponsoring, maar vaak helpt slechts een kleine groep. “Wij zullen het zeer op prijs stellen als sponsors zich in de toekomst open zullen stellen voor deze kinderen. Dan hebben zij iets om naar toe te leven”, aldus de leerkracht.

Om het gebrek aan sportdagen op te vangen, organiseert SO/VSO Welgedacht C educatieve dagen zodat de kinderen zich op hun manier kunnen uitleven en kennis opdoen. “Het zijn onze kinderen, zij hebben een achterstand en wij doen er alles aan om hen tegemoet te komen. Het is moeilijk voor deze doelgroep om aan bod te komen, maar de leerkrachten doen hun uiterste best hen klaar te maken om toch hun bijdrage te leveren in de maatschappij”, zegt Doorson.-.