De Surinaamse Zendings Vliegdienst (MAF Suriname) vierde vandaag het heugelijk feit dat MAF de speciale autorisatie van “Dangerous Goods Carrier” heeft ontvangen van CASAS (Civil Aviation Safety Authority Suriname). Anjulio Wolf, directeur bij CASAS, overhandigde op deze dag officieel het certificaat aan MAF- directeur Andy Bijkerk.
Door deze autorisatie, die MAF Suriname nu als eerste vliegmaatschappij in Suriname heeft, is gewaarborgd dat een vlucht, ook als het gaat om het vervoer van gevaarlijke stoffen, met MAF veilig is. Reden om even bij stil te staan, vindt de organisatie. Daarnaast is MAF Suriname op 30 oktober precies 54 jaar actief met haar communicatie- en vliegdiensten in het binnenland van Suriname.
“Dat een luchtvaartmaatschappij deze status krijgt, is een unicum en nog niet eerder gebeurd in de Surinaamse luchtvaartgeschiedenis. Het is als het ware een extra diploma na het eerder verkrijgen van het AOC (Air Operator Certificate),” vertelt Bijkerk. Bij MAF die wereldwijd dient, staat (vlieg)veiligheid op nummer 1. Het zit als het ware in het DNA van MAF”.
Bijkerk: “met 135 vliegtuigen vliegt MAF reeds meer dan 70 jaar naar 1.500 bestemmingen in 37 landen, waar we veel van geleerd hebben en die kennis delen we met elkaar. Zo blijven we zoeken naar wegen om zaken nog beter en veiliger te doen. Binnen de luchtvaartwereld en bij MAF zelf zijn er strenge regels, waar wij ons hier in Suriname altijd al aan hielden. Sommige goederen mogen bijvoorbeeld niet vervoerd worden met passagiers in hetzelfde vliegtuig. Andere in een speciale verpakking of in gelimiteerde hoeveelheden. We zijn in staat meer dan 3000 gevaarlijke stoffen op de juiste manier te identificeren, te documenteren, te verpakken en veilig te vervoeren. Dat MAF nu ‘Dangerous Goods Carrier’ is, garandeert passagiers dat de nationale en internationale veiligheidsregels door MAF Suriname worden nageleefd”.
Commerciële vergunning, maar toch non-profit
Sinds mei 2017 heeft MAF het ‘Air Operator Certificate’ (AOC) een zogenaamde ‘commerciële vergunning’ en heeft daarmee de mogelijkheid om ook reguliere vluchten aan te nemen. MAF is en blijft echter een non-profit organisatie zonder winstoogmerk. Door voor een deel van de vluchten een normaal tarief te vragen, kan MAF de doelen die ze heeft voor medisch-, ontwikkelings- en missionair werk goedkoper uitvoeren. Mensen en organisaties die voor MAF kiezen en een vliegtuig charteren, helpen daar dus aan mee.
Op dit moment voert MAF Suriname voornamelijk chartervluchten uit, maar denkt er ook over na om in de toekomst onder andere lijndiensten op te gaan zetten, vooral ook daar waar nu nog geen voorzieningen zijn.
Sinds 1964 is de Stichting Surinaamse Zendings Vliegdienst actief in Suriname vanaf vliegveld Zorg en Hoop. MAF is gericht op het dienen van de Surinaamse samenleving in het binnenland en heeft daarbij drie speerpunten: Het mogelijk maken van Kerk- en Missionair werk, Medisch werk en Gemeenschapsontwikkeling. Daar waar wegen ophouden, gaat MAF verder en helpt om bijvoorbeeld artsen, opleiders, missionaire werkers, conferentie- en Bijbelschoolgangers, boeken, bijbels en bouwmaterialen te brengen.