Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Je blijft je ontwikkelen en nieuwe markten zoeken’

‘Je blijft je ontwikkelen en nieuwe markten zoeken’

door Tascha Aveloo

PARAMARIBO — “We doen deze internationale business editie om Surinaamse ondernemers bewust te maken van kansen die net over de riviergrens liggen. Onze sprekers houden korte presentaties en wij zorgen ervoor dat de deelnemers het daarvoor nodige materiaal meekrijgen.” Dit vertelt Vanessa Limon, voorzitter van stichting Zami Paramaribo, in aanloop naar het event ‘International business, Guyana-Suriname’ op 22 juni in het Royal Breeze Hotel.

Deze achtste ‘Lunch & Learn’-editie wordt georganiseerd in samenwerking met de Guyanese zusterorganisatie Association of Women Entrepeneurs en is ook bedoeld om de zakelijke banden tussen vrouwelijke ondernemers in beide landen te ontwikkelen en te stimuleren. Zami Paramaribo heeft als voornaamste streven leiderschapsontwikkeling en het stimuleren van ondernemerschap bij vrouwen en hen helpen in de richting van professionalisering en het vergroten van hun ambitie.

“In deze uitdagende tijd is het voor ondernemers een kunst om met creativiteit, lef en samenwerking verder te groeien”

De participanten krijgen te horen wat er in Guyana nodig is, zodat zij daarop kunnen inspelen. “De gasten uit Guyana  krijgen de gelegenheid om te zien wat de Surinaamse (ondernemers) markt hen te bieden heeft, terwijl hun Surinaamse collega’s hen een inkijk zullen geven in de Surinaamse mogelijkheden.”

Sprekers

Er komen vijftien vrouwelijke ondernemers uit diverse branches, zoals gezondheid en veiligheid, constructie, olie en gas, landbouw, rekrutering, persoonlijke ontwikkeling, cosmetica en wellness, toerisme, mode. Karishma Mathoera, waarnemend directeur Ondernemerschap op het ministerie van Economische  Zaken, Ondernemerschap en Technologische Innovatie zal praten  over de visie van de regering bij ondernemerschap en ook de mogelijkheden van het KMO-fonds toelichten.

Henna Soerdjoesing, waarnemend directeur International Business op het ministerie van Buitenlandse Zaken, International Business en  Internationale Samenwerking, zal praten  over overheidsbeleid en de ambities voor internationaal ondernemen. Daniëlle Klaverweide, de directeur van Optiek Ninon, zal ingaan op haar ervaringen als Surinaamse ondernemer in Guyana.

Eén van de sprekers uit het buurland is Latoya Jack, directeur van Kronoco Safety Solutions. Zij gaat in op het belang van gezondheid en veiligheid in een bedrijf. Haar landgenoot Keri Gravesande-Bart, directeur van Strategic Recruitment Solutions, zal vertellen over regelgeving van zakendoen in haar land. De inleiding van Reona Cathro, directeur van Earnview, zal gaan over het vinden van een balans tussen werk en gezin.

Visitekaartje en pitch

Ondernemers kunnen tijdens het event strategisch netwerken en doen er goed aan zich daarop goed voor te bereiden. Limon adviseert hen bijvoorbeeld voldoende visitekaartjes mee te nemen en een pitch over hun bedrijf in te studeren. “Als ondernemer zou je al moeten weten welke informatie je komt halen, maar je  moet ook een duidelijk verhaal klaar hebben over wat je zelf te bieden hebt.”

De bijeenkomst is volgens haar voor alle ambitieuze vrouwen die hun bedrijf verder willen ontwikkelen en ook voor zij die hun grenzen willen verleggen en lef hebben om een nieuw avontuur aan te gaan. “De bedoeling is dat Zami Paramaribo later in het jaar met onderneemsters op handelsmissie naar Guyana gaat, zodat ze zelf de mogelijkheden kunnen verkennen.”

Volgens Limon is de tijd van economische recessie geen belemmering om een business te leiden en ook niet om er nu één te beginnen. “Entrepreneur zijn is niet voor eenieder weggelegd. Een belang rijke voorwaarde is dat je moet durven. In deze uitdagende tijd is het voor ondernemers een kunst om met creativiteit, lef en samenwerking verder te groeien. Je blijft je ontwikkelen en nieuwe markten zoeken.”

Zij stelt dat ondernemers vaak niet de juiste informatie hebben over wet- en regelgeving, bureaucratie en financiering. “De overheid zou meer mogen samenwerken met maatschappelijke organisaties, zoals Zami Paramaribo om de informatie dichter bij de ondernemers te brengen. Daarom hebben we ook de waarnemend directeur van Ondernemerschap te gast.”

Limon vindt ook dat de Kamer van Koophandel en Fabrieken nog meer in de rol van partner van ondernemers zou mogen stappen en een echte one stop window worden. Ze mist bij de overheid het inzetten van de juiste marketingcommunicatie vaardigheden om ondernemers te bereiken en een snelle service te bieden.