Tekst en beeld Euritha Tjan A Way
PARAMARIBO — Sierlijk betreedt Tanisha Benschop het podium. Ze danst naar de muzikanten toe die haar zullen begeleiden. Haar guru Namita Bhaggoe Ajodhia die de natuvangam bespeelt zegent haar door haar handen op haar voorhoofd te plaatsen. Benschop zal in de voetsporen treden van generaties van voornamelijk vrouwen die zich de bharata natyam-dans eigen hebben gemaakt en eindelijk op een podium zullen laten zien wat ze kunnen.
Zij zal haar dansexamen doen, dat het arangetram heet. Dat betekent letterlijk bestijgen van het podium. Het betreft een leerproces van vele jaren en veel discipline. Benschop danst bijvoorbeeld al tien jaren en is nu gereed om zich te voegen bij de devadasi’s. Dat was de naam voor de vrouwen die bharata natyam, die een Zuid-Indiase tempeldans is, opvoerden voor de goden.
Zuid-Indiase
Ze danst op Zuid-Indiase muziek die in Suriname niet gangbaar is en waarvoor muzikanten speciaal zijn ingevlogen. Bhaggoe Ajodhia heeft zich ook bekwaamd in het spelen van de natuvangam (soort muziekinstrument) en begeleidt Benschop samen met de ingevlogen muzikanten en haar collega bharata natyam dansdocent in Nederland Chrada Sheoratan.
In Thalia kijken zij die uitgenodigd zijn door de familie Benschop toe hoe Tanisha de verschillende dansen doet. Veel van deze dansen eisen een enorm uithoudingsvermogen en beheersing van zowel de emoties als het lichaam; de ideale bharata natyam danseres beheerst ook de gezichtsuitdrukkingen die horen bij de dans.
Vooral de technische alarippudans vereist veel vakmanschap omdat daarbij vrijwel alle spieren van het lichaam gebruikt worden. Dat Benschop beschikt over een uitmuntend uithoudingsvermogen is te zien bij de vertolking van de varnamdans die ruim een half uur duurt. Bij de dansen, die een verhaal vertellen zoals de Shankara Ruda, vallen de handbewegingen van Benschop op. Elke van hem heeft een betekenis.
Vierde devadasi
Met haar afdansen wordt Benschop de vierde student, die afdanst aan de dansschool van Namita, de ‘Namita Nritya Vidya Bhavan’. Na twee uren van dansen, is het duidelijk dat Benschop haar dansexamen gehaald heeft. Ze krijgt haar certificaat uitgereikt door de ambassadeur van India in Suriname Shankar Balachandran.
De muzikanten die speciaal voor dit dansexamen naar Suriname zijn gekomen uitte zich lovend over het cultuurbehoud in Suriname. “Ik zal dit doorvertellen. Ik zal vertellen hoe mooi deze Indiase dans in Suriname behouden is en hoeveel mensen in Suriname geïnteresseerd zijn in deze traditie.” Aan de kersverse devadasi zegt hij: “Blijf dansen, weet dat dit het begin is. Ook zij die al zoveel jaren deze instrumenten bespelen leren nog bij elk optreden. Bharat Natyam is levenslang leren.”