“Ik ben zonder wat te eten uit huis gegaan en ik heb ook geen eten meer thuis. Ik sta sinds negen uur vanmorgen hier te wachten op het geld dat niet is gestort. Ik heb honger en kan ook niet eens een flesje water kopen om te drinken,” klaagt Jane Koenders die sociale steun, Moni Karta, van de overheid ontvangt tegenover Suriname Herald. Zij heeft ook geen busgeld om terug te gaan naar huis.
Verschillende andere Moni Karta-ontvangers zijn ook moe van het lange wachten bij de Surinaamse Postspaarbank (SPSB). Volgens hen wordt de sociale steun normaal gesproken op de twintigste van elke maand gestort, maar dat is deze maand niet het geval.
Ashankoemarie Vanesh, die te Weg naar Zee woont, uit haar bezorgdheid over het feit dat ze samen met haar buurvrouw sinds 11.00 uur ‘s morgens wacht op de sociale bijstand. “Ik moet huur betalen en als ik niet op tijd betaal, gaat de eigenaar klagen. Ik heb ook geen baan meer, want die ben ik na mijn vakantie in het buitenland kwijtgeraakt. Doordat ik geen werk meer heb, is mijn leven moeilijker geworden en ben ik afhankelijk van deze overheidssteun,” geeft ze aan. Ashankoemarie betaalt SRD 1200 per maand aan huur en gebruikt ook een deel van deze steun om haar water- en elektriciteitsrekeningen te betalen.
Richetta Ong A Swie uit Mariënberg betreurt het dat de overheid haar verplichtingen niet op tijd na komt. Het is al een paar keer voorgekomen dat zij de steun niet op tijd kan ontvangen. Zij reist maandelijks af naar Paramaribo, omdat er op Mariënberg geen pinautomaten zijn.
“Het is een moeilijke situatie voor ons op Mariënburg. We kunnen wel naar Tamanredjo, maar dat is ook een afstand dus ga ik liever naar Paramaribo,” zegt ze. Om twee uur ‘s middags was het geld nog niet gestort.
Minister Stanley Raghoebarsing van Financiën en Planning hierover gevraagd zou onderzoeken wat er aan de hand is.