door Steven Seedo
PARAMARIBO — “Het gaat mij vooral om ideeën tot leven te brengen, net als hoe het gaat bij het maken van een kunstwerk. Deze extreme make-up looks doe ik bij speciale thema shoots en events”, vertelt Lisa Padmo, make-up freelancer sinds 2014.
Dat ze eerder voor events kiest, heeft een reden. “Door de slechte economische situatie in het land heb ik de laatste tijd minder individuele klanten gehad. Daarom focus ik me vooral op events, vandaar de samenwerking met Showblizz Events.” Padmo heeft bij veel videoclips van bekende artiesten, reclameboodschappen, op de set van Surinaams-Nederlandse filmproducties en shows van onder anderen Joe Boy, Frenna, Rema & Gentleman de make-up gedaan.
Ook bij evenementen voor grote bedrijven droeg ze de verantwoordelijkheid. “Ik heb voor de make-up van Kenny B en Kater Karma gezorgd bij de opnames van de videoclips van hun songs ‘Fa un de ya’ en ‘Faandi’”, vertelt ze trots. Eerder heeft ze samengewerkt met het platenlabel Music Steroidz. Daardoor was ze betrokken bij clips van artiesten als Nette Jongens, Benjamin Fayah, Skittz en Lodilikie.
De make-upartiest heeft ook buiten Suriname haar kunnen getoond. Zo deed ze in september 2019 mee aan een fashionshow van designer Abraham Lienga in Frans-Guyana en heeft ze gewerkt voor het Franse tijdschrift Yana Glam La Guyane au féminin.
Kunst
Padmo zegt zich het werk zelf te hebben aangeleerd. “Het heeft wel heel veel tijd en energie geëist en ik heb veel geëxperimenteerd en geoefend. Ik ben trots op mezelf dat ik het zo ver heb geschopt in mijn carrière, maar ik ben niet klaar. Ik wil steeds bij blijven leren.” Ze ziet het werk als kunst. “Out of the box denken en creatief bezig zijn met make-up. Vooral binnen de organisatie Showblizz Events doen we dat veel.”
Het is volgens haar daarom belangrijk de vaardigheden te verbeteren, nieuwe producten te testen en technieken uit te proberen. “Een make-upartiest houdt zich bezig met het gezicht van de klant. Je leert de goede kanten van een gezicht te versterken en de minder sterke kanten te verzachten. Dat is mogelijk door het camoufleren en het corrigeren”, legt Padmo uit. “Ik zorg voor de juiste uitstraling en dat de klant zich helemaal blij en tevreden gaat voelen. Dat geeft me een heel goed gevoel.”
Ze geeft ook advies als haar daar gevraagd om wordt. “Make-up begint altijd met een analyse van het gezicht. Het is belangrijk dat je de ware huidtype en kleur kent. Make-upadvies pas ik natuurlijk aan per gelegenheid. Daarnaast leg ik uit over de producten.”
Poppen
Haar interesse voor make-up begon al op jonge leeftijd. “Ik raakte gefascineerd door alles wat te maken had met make-up en gebruikte mijn poppen als model. Toen ik ouder werd, begon ik met fotoshoots in studio’s en leerde ik fotografen kennen. Daardoor begon ik veel meer interesse te hebben in make-up.”
Zelf is ze ook dol op make-up, “maar make-up voor mezelf doe ik pas als ik naar een feest ga of als ik mijn eigen fotoshoot heb gepland”. Anders houdt ze het simpel. “Eyeliner is mijn everyday make-up of soms helemaal niet.”