SERIEUS!? / Ivan Cairo
Als de regering (niet per se de huidige die nu aan de macht is) het nu niet leert en beseft dat het maken en voeren van deugdelijk beleid in bepaalde sectoren serieus moet, vrees ik dat dat nooit meer zal gebeuren.
Opnieuw moest een inkomende trans-Atlantische vlucht vol passagiers uitwijken naar Frans-Guyana, omdat begeleiding door luchtverkeersleiders om te Zanderij te landen onmogelijk was. Een aantal andere vluchten werd geannuleerd. Het is de zoveelste keer in zeer korte tijd dat dit incident zich voordoet en een structureel karakter begint te krijgen.
De blaam kan in deze gevallen niet worden gelegd bij de luchtverkeersleiders. Het is pure onmacht, omdat er gewoon onvoldoende personeel is om adequaat en verantwoord de diensten te draaien. Opeenvolgende regeringen hebben de noodzaak om voldoende luchtverkeersleiders te hebben en te zorgen voor regelmatige aanwas niet ingezien. Dat wreekt zich nu.
Het begeleiden van vliegtuigen is gebonden aan strikte internationale regels. Onder meer moeten luchtverkeersleiders zich tijdens hun shift voor enige tijd in een rustige omgeving terugtrekken om hun focus weer aan te scherpen. Het gaat om mensenlevens die onder hun verantwoordelijkheid vallen en daar grappen de internationale luchtvaartautoriteiten niet mee.
Suriname heeft naar verluidt een korps van ongeveer tachtig luchtverkeersleiders nodig. Nu zijn het er 39, de helft van het benodigde aantal. En zo snel gaat het opleiden van nieuwe krachten ook niet.
Het tekort zal dus nog enige tijd duren en mogelijk krijgen we nog meer herhalingen van wat maandag en de andere keren is gebeurd. De schade en het ongemak die deze soort incidenten met zich meebrengen is niet alleen in geld uit te drukken.
In de wereld zijn problemen met luchtverkeersleiders geen nieuwigheid. Eén van de meest bekende of beruchte incidenten vond plaats in de VS. In augustus 1981 ontsloeg toenmalig president Ronald Reagan in één klap elfduizend luchtverkeersleiders omdat zij als gevolg van een vastgelopen vakbondsonderhandeling met de FAA, de luchtvaartautoriteit, het werk hadden neergelegd.
Maar liefst zevenduizend vluchten werden geannuleerd. De diensten werden toen gedraaid door tweeduizend luchtverkeersleiders die niet deelnamen aan de werkneerlegging, drieduizend supervisors en negenhonderd militaire luchtverkeersleiders.
Een dergelijke actie als van Reagan kan hier niet, omdat het nu geen werkneerlegging betreft, maar gewoon overmacht. Er zijn gewoon geen mensen om de dienst op bepaalde momenten te draaien.
Het is te hopen dat de regering inziet dat talmen met het treffen van noodzakelijke maatregelen verstrekkende gevolgen heeft voor individuen, bedrijven en de economie. Moge de juiste lessen worden getrokken uit de ontstane situatie en ook de noodzakelijke acties die moeten worden ondernomen niet uitblijven.
ivancairo@yahoo.com