Acht studenten van Bliss Beauty Salon & Academy te Uitvlugt hebben hun training met succes afgerond, van wie vijf de opleiding schoonheidsspecialiste in een halfjaar voltooiden, de helft korter dan normaal. Twee studenten hebben de cursus Microneedling gevolgd en daarnaast hebben vijf zich gespecialiseerd in het werken met de beauty producten waar Bliss de distributeur van is.
Tekst en beeld Sharon Singh
Marilva Sampono heeft microneedling gevolgd. Zij heeft in de afgelopen jaren haar familieleden als proefkonijn gebruikt voor het reinigen en voeden van hun gezicht. Vorig jaar is ze met haar eigen bedrijf begonnen.
Microneedling (voor onder meer het strakker maken van de huid) is een nieuwe techniek die ze wilde leren. “Ik heb opgemerkt dat men wel bereid is om nagels en wimpers te zetten, maar het gezicht wordt slecht onderhouden. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat ook voeding een belangrijke rol speelt.” Haar advies voor een stralende huis is “veel water drinken en minder junkfood eten”.
Shari-Martha Nelson, een andere geslaagde, staat te springen om aan de slag te gaan met wat ze heeft geleerd. “Ik was al heel jong bezig met make-up. Ik heb al een nagelsalon, maar ik wilde een beetje meer kennis in de branche opdoen.” Ze koos uiteindelijk voor ‘Bliss’, omdat die geaccrediteerd is.
Shaveendra Bajnath, eveneens afgestudeerd, wil een eigen salon opzetten. “De interesse was er al lang, maar de echte motivatie kwam nadat ik een make-up workshop had gevolgd. Toen ik over de opleiding hoorde schreef ik me in.” Ze zal met haar zus Sabita, die eveneens de opleiding heeft afgerond, bespreken of ze samen een bedrijf zullen opzetten.
Streng
Over het algemeen zijn de studenten zeer te spreken over hun instructeur, Diana Ashruf, die al 23 jaar in de branche actief is. Ze wordt door sommige van de groep neergezet als “streng, maar wel één van de beste”. Zelf zegt ze: “Ik krijg vaak te horen dat ik streng ben en ik kan soms boos worden, maar mijn cursisten weten wat ze aan me hebben. Het is mijn taak om professionals aan de samenleving af te leveren.”
Streng zijn is haar als het ware met de paplepel ingegoten, want toen ze bijna een kwart eeuw geleden begon in de branche was er ook een strakke begeleiding bij Pro Unit waar ze is opgeleid. “Je diploma bij dat instituut behalen is niet makkelijk. Ik heb er veel langer over gedaan dan de gebruikelijke tijd, maar ben de trainer enorm dankbaar. Het heeft me gevormd tot wat ik nu ben. Wat ik geleerd heb, kan ik een leven lang gebruiken.”
(lees verder onder de foto)

Ondernemen
Op de vraag hoe ze in de branche van schoonheidsspecialiste terecht is gekomen vertelt ze dat ze na de Handelsschool bij de overheid is gaan werken. “Maar naarmate de jaren verstreken werd duidelijk dat een kantoorbaan niets voor mij is.” Het besluit om een boetiekje te beginnen, viel tegen. Daarna opende ze een supermarkt. “Dat is pas slavenwerk”, reageert ze lachend op dat avontuur, dat geen lang leven was beschoren.
Nadat ze zwanger werd, besloot Ashruf de opleiding tot schoonheidsspecialiste te volgen. In het begin van haar carrière verkocht ze ‘Mary Kay Skincare en Cosmetics’ wat heel goed ging. “Ik werd zelfs uitgenodigd om in Dallas in de Verenigde Staten deel te nemen aan een seminar. Toen ontstond de passie om meer te verdienen in deze branche.”
Na Mary Kay promootte ze een ander merk. “Ik had me voorgenomen om zelf mijn ding te gaan doen en uit te kijken naar producten waarmee ik betere resultaten kon bereiken. In al die jaren zou je denken dat iedereen ons kent, maar toch zijn er mensen die vragen wie of wat ‘Bliss’ is bij het horen van de naam”, geeft Ashruf toe. “Ik weet dat ik nog niet ben waar ik wil zijn.”
Ze zegt dat het niet gemakkelijk is om een bedrijf te runnen. “Je wordt geconfronteerd met tegenslagen op allerlei gebied. Ik heb soms dagen waar ik niets door mijn keel kan krijgen, want er komen van alle kanten – van klanten tot werknemers – struggles op je af die je constant moet opvangen.”
De eigenaresse benadrukt dat het een illusie is om te denken dat als iemand eenmaal succes heeft geboekt die geen slapeloze nachten zal hebben. De uitdagingen blijven namelijk komen. “Maar door de jaren heen heb ik geleerd om het hoofd koel te houden. In een dienstverlenende sector zal je altijd mensen hebben die ontevreden zijn. De vraag is hoe ga je daarmee om?”
Crisis
Op de vraag over minder gunstige ervaringen haalt ze een specifiek geval aan van een vermogende zakenman die weigerde haar te betalen na een gezichtsreiniging, omdat hij dacht dat de behandeling gratis was. Ze hield voet bij stuk dat dat niet de afspraak was. “Ik heb het uiteindelijk gelaten voor wat het is, maar heb daaruit lering getrokken.”
Ondanks de slechte economische situatie in het land is ze niet ontevreden over hoe het haar vergaat. Ook tijdens Covid-19 heeft ze haar klandizie behouden. Het enige nadelige was dat ze geen praktijklessen kon verzorgen.
Eén van de lijnen die het bij haar goed doet, is de ‘2B Bio’. De peeling bijvoorbeeld, één van de goed verkochte behandelingen, is een natuurlijke behandeling met plantenextracten als ingrediënten. “Het doel is om de oude huid ervan af te halen. Het kan soms voorkomen dat een been spontaan in de lucht springt, vanwege de heftigheid, maar het blijft een mooie behandeling, die de huid verjongt. Bij een gepigmenteerde huid wordt het pigment lichter.”
In het verleden heeft Ashruf producenten van Surinaamse gezichtsproducten de gelegenheid gegeven om hun crèmes en scrubs te laten testen bij haar klanten. Omdat het niet het gewenste resultaat leverde, verloor ze interesse daarin.