Er is onlangs vergaderd om te bespreken hoe klachten over het milieu en de daarbij behorende verstoringen beter aangepakt kunnen worden. Het ministerie van Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM) heeft voorgesteld om hiervoor een digitaal systeem te gebruiken, zodat er op een adequate manier met de problemen kan worden omgegaan.
Het doel van dit digitale systeem is om op een structurele manier communicatie en informatie uit te wisselen tussen alle actoren die betrokken zijn bij de problemen rondom het milieu. Door middel van een inlogmethode kunnen zij direct de klacht zien, analyseren en advies geven. Dit zal ervoor zorgen dat adviezen sneller gegeven worden en er op een efficiënte manier gewerkt kan worden, zonder de rechtszekerheid van de burger aan te tasten.
De districtscommissaris speelt hierbij een centrale rol, omdat hij verantwoordelijk is voor de leefbaarheid in zijn gebied en ervoor moet zorgen dat de belangen van burgers worden gewaarborgd. Het digitaal systeem zal ervoor zorgen dat adviezen niet te lang duren en de administratieve last en bureaucratie worden verminderd.
ROM heeft aangegeven, dat de commissariaten als instantie zijn uitgekozen waar de klachten binnenkomen en dat op een later tijdstip ook andere ministeries gebruik kunnen maken van dit digitale systeem. Hiervoor is er een interdepartementale commissie ingesteld. Met dit systeem wordt er gestreefd naar een betere aanpak van problemen rondom het milieu en de verstoringen daarover.