Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Betrokkenheid ouders belangrijk voor goed onderwijsproces

Betrokkenheid ouders belangrijk voor goed onderwijsproces

‘Hierdoor krijgen ze meer inzicht in onderwijs’

Gelet op de resultaten van de problemen die de ouders ervaren bij het communiceren met de school als het gaat om het onderwijsproces van hun kind, kan er geconcludeerd worden dat meer dan 50 procent van de ouders de ruimte krijgen om vragen te stellen tijdens de gesprekken op school. Hierdoor voelen ze zich ook betrokken bij het onderwijsgebeuren van hun kind.

Tekst en beeld Ricky Wirjosentono

Dit is een kleine greep van zaken die aan de orde zijn gekomen bij onderzoek dat Mohammed Bholai, schoolleider van de Anton Residaschool heeft gedaan om na vier jaar te kunnen afstuderen aan de School of Education van het Vanguard Community College. Hij is als eerste van zijn cohort afgestudeerd als bachelor of education in schoolmanagement.

De communicatie tussen ouders en de school van hun kinderen is niet overal optimaal en er is ruimte voor verbetering. Belangrijk is dat de ouderbetrokkenheid verbeterd wordt, onder andere via een oudercommissie. Daarnaast kunnen leerkrachten het contact met het thuisfront van leerlingen optimaliseren bijvoorbeeld door gebruik te maken met moderne communicatiemiddelen zoals WhatsApp.

Wanneer ouders zich mede verantwoordelijk voelen, zullen zij eerder participeren in activiteiten en meer belangstelling hebben voor hun kind

Mohammed Bholai

 Zelf zeggen ouders dat ze frequenter contact met de school willen, en dit kan door niet alleen ouderochtenden, maar ook oudermiddagen te organiseren. Bovendien willen ouders betrokken worden bij planning en timemanagement. Overigens blijkt meer dan de helft van de ouders de ruimte te krijgen om tijdens gesprekken op school vragen ter stellen.

Als wordt gesproken over de ouderbetrokkenheid is het belangrijk dat de dynamische driehoek school-ouder-leerling centraal staat. Voor een optimale ontwikkeling van de leerlingen is de ouderbetrokkenheid heel belangrijk. Echter moeten alle drie actoren hun eigen rol binnen de driehoek kennen en deze op een correcte wijze invullen.

Zolang de ouders denken dat het gebeuren op school de taak is van de leerkracht alleen en deze op zijn of haar beurt zegt dat de opvoeding alleen thuis moet plaatsvinden, zullen de onderwijsdoelen niet worden bereikt. Deze opvatting van ouders en leerkrachten moet worden weggewerkt. Het kind moet van beide milieus de optimale en adequate ondersteuning krijgen om zich te kunnen ontwikkelen.

Taalbarrière

Dus om de ouderbetrokkenheid en de communicatie door middel van een oudercommissie te vergroten is een goede relatie en samenwerking met ouders en leerkrachten van groot belang. Hierdoor krijg je een positieve invloed op de ontwikkeling, prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen. Dat de communicatie met de school niet altijd naar wens verloopt, komt door de taalbarrière.

Daarnaast voelen sommige ouders zich in het contact met de school niet altijd op hun gemak. Ze laten het bij ouderochtenden vaak afweten omdat zij andere prioriteiten hebben, zoals werk. it het onderzoek is ook gebleken dat minder dan de helft van de geënquêteerde ouders zegt baat te hebben bij een oudercommissie op school. Een andere groep ouders heeft te kennen gegeven dat de ouderbetrokkenheid en eventueel de communicatie over en weer tussen de school en ouders verbeterd kan worden.

Wat zijn eigen instelling de Anton Residaschool betreft heeft Bholai, gelet op het belang van ouderbetrokkenheid en de voordelen voor het onderwijsproces van de leerlingen, enkele aanbevelingen gedaan. Als eerste moet er een oudercommissie worden geïnstalleerd zodat de ouders zich ‘welkom voelen’ en een stem krijgen in het leerproces.

Goede samenwerking

Dit zal er toe leiden dat zij vanuit de grond van hun hart zullen bijdragen om samen met de school positieve resultaten te realiseren. Een oudercommissie heeft tot algemeen doel om ouders van leerlingen een platform te bieden om te kunnen participeren in het onderwijsgebeuren.

“Hierdoor krijgen ze meer inzicht in het onderwijs dat het kind geniet. Door een goede samenwerking met de schoolleiding en de leerkrachten te onderhouden en ondersteuning te bieden aan de schoolorganisatie helpt de ouder mee aan de vorming van het kind”, meent Bholai.

Om de oudercommissie tot stand te brengen zal de leiding van de Anton Residaschool een actieplan moeten uitstippelen en uitvoeren. Er zal een ouderbijeenkomst worden gehouden om hen informatie te geven over het voornemen tot het instellen van een oudercommissie en haar doelen en taken. Bholai vindt het ook belangrijk dat een vertegenwoordiger van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur de bijeenkomst bijwoont.

Het voordeel hiervan is dat de het ministerie weet van het bestaan van de oudercommissie die eventueel in contact met die instantie kan treden voor eventueel overleg voor een goede voortgang van het onderwijs en de opvoeding van de leerlingen. De commissie zou moeten bestaan uit vijf leden die zich vrijwillig beschikbaar stellen.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Om betrokkenheid van ouders met de school te vergroten is het van belang dat de school de juiste verwachtingen schept voor de rol die zij dienen te spelen. De school dient bekend te maken dat ouders samen met de school verantwoordelijkheid dragen voor de opvoeding van en het onderwijs aan de kinderen.

Wanneer ouders zich mede verantwoordelijk voelen, zullen zij eerder participeren in activiteiten en meer belangstelling hebben voor hun kind. Het is ook een vereiste dat vanuit de school duidelijke communicatie plaatsvindt naar de ouders toe over het beleid van ouderbetrokkenheid. “Het beleid moet tevens zorgen voor uniformiteit in de werkwijze van de leerkrachten. Er moet gekozen worden voor de meest effectieve manier van communiceren bijvoorbeeld e-mail, brief, telefoon of WhatsApp.”

De onderzoeker noemt het daarnaast handig voor scholen om te begrijpen waarom de meeste ouders nu niet betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind, zodat zij hier effectief op in kan worden ingespeeld. Voor ouders is het van belang dat zij frequent en tijdig geïnformeerd worden over data van onder andere proefwerken, activiteiten, ouder- en informatieavonden.

De leerkrachten moeten ouders via een effectief communicatiemiddel, bijvoorbeeld WhatsApp, op de hoogte houden van het huiswerk en de leerstof van hun kind. Daarbij moet de school op de hoogte zijn van de thuissituatie van elk kind en samen met de ouders bespreken hoe het thuis het beste ondersteund kan worden. De ouders moeten voorwaarden kunnen scheppen om hun kind huiswerk te laten maken. De visie van Bholai voor de school waar hij leiding aan geeft leent zich voor toepassing landelijk.