Van de mensen die een dieet volgen vergeet 73 procent hun gezonde eetgewoonten zodra ze op vakantie zijn. Dat blijkt uit een Brits onderzoek. Een derde van de vakantiegangers komt hierdoor drie kilo aan. Diëtiste Helen Bond geeft tips om de vakantiekilo’s in bedwang te houden.

Zo’n 12 procent van de reizigers komt zelfs een schokkende 6 kilogram aan tijdens zijn vakantie. Niet verrassend zijn de Verenigde Staten de slechtste bestemming voor je lijn, een derde van de toeristen is na zijn vakantie aangekomen. Een vakantie in eigen land of een citytrip zijn ook niet goed voor de lijn. De beste vakantiebestemmingen voor je gewicht zijn de Caribische eilanden, Azië en Afrika. Ook niet verwonderlijk is dat je op een luie strandvakantie het meeste aankomt. Een vijfde zegt niet te sporten op vakantie, omdat het te warm is.

Diëtiste Helen Bond: ‘Veel mensen gooien hun gezonde eetgewoonten overboord als ze op vakantie gaan. Door kleine veranderingen kun je nog steeds op vakantie genieten zonder dat je het gevoel hebt dat je een strikt dieet volgt. Deel bijvoorbeeld een dessert en plan je maaltijden als je zelf moet koken. Neem vers fruit mee naar het strand of het zwembad, zodat je niet in verleiding komt om ongezonde snacks te eten. Probeer ook elke dag te sporten, huur een fiets of ga zwemmen in de zee.’

Dieettips van Helen Bond:
- Kies veel salades en groenten om je een voldaan gevoel te geven. Beperk vettige dressings of mayonaise, vraag of ze deze apart serveren zodat je zelf kunt kiezen hoeveel je hiervan neemt.

- Ben je nog steeds hongerig na je hoofdgerecht? Drink dan enkele glazen water. Dit houdt je niet alleen gehydrateerd, maar geeft je ook een vol gevoel. Vaak verwarren we ook honger met dorst, dus dit kan helpen om minder te eten.

- Als je hotel een buffet heeft, is het moeilijker om je porties onder controle te houden. In plaats van per se alles te willen eten, kun je jezelf beter aan enkele gezonde opties houden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je veel keuze hebt, je meer eet zonder dat je dit eigenlijk beseft.

- Kies voor gezonde maaltijden. Als je bijvoorbeeld Italiaans gaat eten, bestel dan een pastasaus op basis van tomaten of groenten in plaats van een zware kaassaus. Neem gegrilde, gestoomde of gekookte gerechten in plaats van geroosterde of gefrituurde maaltijden.

(ad.nl)

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.