GFC NIEUWS- Klanten die tijdens de total lockdown zonder een mond-en neusbedekking een winkel willen betreden, mogen door de winkeliers toegang tot de zaak ontzeggen.

Dit is een van de afspraken tijdens een bespreking van het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme (HIT&) met de Winkeliers en Ondernemers Vereniging Suriname (WOVS), Vereniging van Winkeliers (VVW) en PLIS.

De volgende richtlijnen zullen gelden voor ondernemingen die als essentieel kunnen worden aangemerkt:

1. Dat de social distancing van 2m te allen tijde in acht moet worden genomen, dit ter bescherming van personeel en de klanten zelf.

2. Dat personeel en klanten mond- en neusbedekking op hebben.

3. De winkeliers open zullen zijn van 8AM tot 5PM voor de consument. Leveringen aan de winkeliers zullen geschieden tussen 3PM en 7PM. Leveranciers zullen dispensatie krijgen voor leveringen.

4. Daar waar er rijvorming plaatsvindt zullen er markeringen op de grond worden aangebracht door de winkelier. Bijvoorbeeld bij de Kassa of buiten indien er sprake is van verkoop via een luikje.

5. Daar waar er nog geen markeringen zijn aangebracht, vraagt het Ministerie het publiek om zelf de 2m social distancing in acht te nemen.

6. Klanten die zonder mond- en neusbedekking inkopen willen doen, of zich niet houden aan de richtlijnen van de winkelier, mogen worden geweerd.

7. Per gezin mag slechts 1 persoon de inkopen doen om te voorkomen dat er onnodig veel mensen naar de winkel gaan.

8. Zoveel als mogelijk gebruik maken van mobiele betaalsystemen, Uni5pay en Mope.

9. Voor supermarkten die klanten binnenlaten, gelden de richtlijn dat er:

a. niet meer dan 5 klanten per keer in de winkel mogen zijn,
b. dat iedere winkel waar meer klanten kunnen worden toegelaten dit met toestemming van het ministerie van HIT dient te geschieden.
c. dat de winkelmanden en winkelwagens bij elke nieuwe klant moet worden ontsmet.
d. dat de looprichting in de gangen duidelijk moet worden aangegeven. Het advies is om links te houden zoals in het verkeer.
e. dat er buiten de winkel ook de nodige social distancing in acht moet worden genomen.

De aanvraag voor dispensatie van essentiele bedrijven moet worden ingediend bij het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme. Hierbij dient er een verzoekschrift gericht te worden aan het ministerie van Handel, Industrie en Toerisme met het volgende:

1. Bedrijfsnaam
2. KKF registratie nummer
3. Bedrijfsactiviteiten
4. Lijst van werknemers (Naam, Voornaam en ID nummer)

Voor de leveranciers van essentiële goederen naar gebieden, gekwalificeerd door het Nationaal COVID Management Team als concentratie van besmettingen in hoge risco schaal zal een verzoek hiertoe moeten aangevraagd worden bij het Ministerie van Handel, Industrie en Toerisme. De levering hiervan zal volgens de instructies van het Nationaal Coördinatie Centrum voor Rampenbeheersing (NCCR) plaatsvinden.

Het verzoekschrift moet inhouden o.a.:

1. Bedrijfsnaam
2. KKF registratie nummer
3. Bedrijfsactiviteiten
4. Lijst van werknemers (Naam, Voornaam en ID nummer)
5. Schema van leveringen (dag, tijd en locatie)

Uw dispensatieaanvragen kunnen worden gemaild naar meldpuntondernemers@gmail.com.

Het bericht Winkeliers mogen klanten zonder mond- en neusbedekking uit winkels weren verscheen eerst op GFC Nieuws.

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.