Ben je een agressief persoon dan is het in eerste instantie een noodzaak om een verandering te brengen in je denkpatroon. Hoe denk je over hetgeen een ander heeft gezegd of gedaan? Heel vaak heeft men de gewoonte om daar een negatieve bedoeling achter te zoeken. Dat is vooroordeel en zinloze verdachtmaking.

Als mens kun jij je lelijk vergissen over wat de bedoeling van anderen kan zijn. Het is belangrijker met zekerheid te weten te komen wat de ander precies bedoeld of beoogd. Maar apriori de ander verdenken en beschuldigen van negatieve of kwade bedoelingen zal met zich meebrengen dat jij negatief en vooral agressief zult reageren op de ander. Dit weer zal leiden tot ruzie, een gebroken relatie en kan zelf uitmonden in fysiek geweld.

Trek daarom niet apriori negatieve conclusies over anderen.

Ook is het gezonder om de anderen te excuseren d.w.z. niet kwalijk te nemen wanneer zij in de fout gaan. Ook al heeft iemand fout gehandeld tegenover je moet je er altijd rekening mee houden dat de persoon zich er mischien niet eens ervan bewust is dat hij fout is of dat hij zich vergist tegenover je. Er zijn geen mensen zonder fouten, bewust en onbewust maak ook jij fouten.

Het belangrijkste dat je moet weten is dat in zulke gevallen jouw reactie een krachtige ommekeer te goede kan brengen in de gedachten en het gedrag van boze personen wanneer jij niet opnieuw boos reageert maar veeleer vriendelijke en zachte woorden kiest.

Onthoud:

Zachte antwoorden laten woede bedaren. Zachte antwoorden tegen boze mensen laten hun woede bedaren. Blijf zachte antwoorden geven en je zult van veel ellende en schade bespaard blijven.

Zelfbeheersing:

Nog een bijzonder belangrijk ding waarmee je rekening moet houden om niet tot agressie en het gebruik van boze woorden over te gaan is dat je let op de gevoelens die in je opkomen. Het is belangrijk de signalen bij jezelf te herkennen en daar vervolgens wat mee te doen.

Voel je duidelijk dat je geïrriteerd raakt? Merk je dat je boos wordt? Ben je geneigd op dat moment boze woorden te gebruiken? Dan is het niet het juiste moment om iets aan de ander te zeggen. Het is niet het juiste moment om te praten. Zeg dan maar niets op dat moment en maak dan even een ommetje.

Je hebt op dat moment een time out nodig. Je kunt op dat moment ook even inademen, inslikken en tot 10 of langer tellen. Vaak is de woede dan teruggegaan. Richt je aandacht dan even op iets anders, ga iets anders doen. Staar bewust een paar seconden naar een voorwerp in de ruimte, probeer aan niets te denken (wat heel moeilijk is) en concentreer je op het tegenovergestelde gevoel van wat je op dat moment hebt. Denk aan iets leuks, moois, ontspannends of beeld je in dat je trots en waardig voelt in plaats van gekleineerd en gekrenkt.

Zit je midden in een heftige discussie, zeg dan “We praten er later nog over” en draai je om en verlaat de ruimte. Dat is beter dan het oplopen van blauwe ogen, bloedneuzen en blauwe plekken.

Wanneer je merkt dat je boosheid weg is dan ben je in de beste omstandigheid om verstandige woorden te kiezen voor een vredig gesprek.

Gebruik ook geen alcohol of drugs. Deze middelen zullen maken dat jij je gevoelens niet kunt beheersen.

Vermijd overspanning. Wanneer we last hebben van stress, druk of overspanning dan zijn we sneller gekwetst en kunnen we minder goed problemen op de juiste wijze aanpakken. Als je veel last hebt van stress pak je zaken dan minder haastig aan. Ga eerst even flink rusten om weer ontspannen te zijn.

Met deze informatie kan het niet mis. Je moet succes hebben.

Indien je vragen hebt mag je deze zeker stellen.

UPF Suriname email: iifwpsme@yahoo.com.

Ristie Denny Secretaris Generaal

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.