Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Waarom wijn beter smaakt als het uit een dure fles komt

Waarom wijn beter smaakt als het uit een dure fles komt

Het is niet moeilijk om overweldigd te raken als je voor het wijnrek staat in de supermarkt. Talloze flessen in alle soorten en smaken, van spotgoedkoop tot peperduur. Wil je zeker zijn van een goede fles? Dan ga je best voor een duurder exemplaar, en dat heeft niets met de kwaliteit van de wijn te maken, schrijft HLN.be.

Natuurlijk hoeft een duurdere fles niet per se beter te zijn dan een goedkopere, maar we dénken wel dat dat zo is. Een onderzoek uit 2015 kon het bevestigen: we vinden dat wijn beter smaakt als er een duurder prijskaartje aan hangt. En een recent onderzoek, gepubliceerd in Scientific Reports, kon nu uitvogelen hoe dat precies in zijn werk gaat.

Tijdens het onderzoek aan de universiteit van Bonn (Duitsland) mochten 30 proefpersonen wijn proeven. Ze moesten drie verschillende soorten uitproberen terwijl er een MRI-scan genomen werd. Ze kregen op voorhand te horen hoeveel de wijn per fles kostte: een was 3 euro waard, een andere 6 euro en een derde 18 euro. Tenminste, dat werd aan de kandidaten verteld. In werkelijkheid kwam de drie ‘soorten’ wijn gewoon uit dezelfde fles.

Andere hersendelen
De conclusie van het onderzoek was hetzelfde als in 2015: de proevertjes waarvan de testpersonen dachten dat ze het duurst waren, kregen de beste punten. Daarbij maakte het niet uit of de proevers moesten betalen voor hun wijn (een van de groepen moest een symbolisch bedrag betalen). Uit de MRI-resultaten bleek dat tijdens het proeven van duurdere wijn andere delen van de hersenen werken dan bij goedkope wijn.

Een van die gebieden was de prefrontale cortex, waar we nieuwe informatie integreren met dingen die we al weten. Met andere woorden: als we de prijs van de fles horen, gaan we dat onbewust vergelijken met eerdere flessen en zo een verwachtingspatroon vormen van de wijn. Daarnaast werd ook het striatum ventrale aangesproken, wat zich bezighoudt met beloning en motivatie. Samen bedotten ze het brein van de wijnproever, en geven het gevoel dat duurdere wijn beter is en je meer’beloond’ bent.

Dit placebo-effect kent wel zijn limieten: als de prijs van de wijn zeer hoog ligt maar de kwaliteit zeer laag is, gaan we die niet vanzelf lekker vinden. Maar toch raden de onderzoekers aan om wijn ‘blind’ te proeven. “Als je wil weten wat je écht van het product vindt, is het beter om de prijs niet te kennen. Dat geldt voor wijn, maar evenzeer voor chocolade, koffie en andere zaken die een heel breed spectrum aan prijzen en kwaliteit kennen.”(HLN.be)