“Het Majoor Henry Fernandes vliegveld in Nickerie is verwaarloosd, niets functioneert daar, niets.” Dat zegt Rashied Doekhie, oud-NDP Assembleelid, inwoner van Nickerie, in gesprek met Dagblad Suriname over de situatie rond dit vliegveld en de toekomst. Hij ziet niets in plannen van de regering voor de bouw van een nieuw vliegveld. “Ga met Imro Manglie praten als overheid. Hij heeft een mooi vliegveld bij zijn rijstbedrijf.” Het vliegveld wordt vooral gebruikt door landbouwvliegtuigjes voor de inzaai van rijstvelden, maar ooit vloog de SLM tweemaal per dag vanuit Paramaribo naar Nickerie.

Doekhie: “Ik weet nog, dat de SLM dagelijks vluchten onderhield Nickerie-Paramaribo, met name vliegveld Zorg en Hoop, en dat ging goed. Het waren twee vluchten per dag. De vergevorderde middenklasse en de beter gesitueerden die maakten gebruik van de SLM. De minder draagkrachtigen gingen met de autobus, mensen hadden niet zoveel auto’s toen, naar Paramaribo. Maar, sinds de komst van de bruggen en toen de wegen een beetje beter werden, toen ging het bergafwaarts met de SLM. Toen zijn alle vluchten afgeschaft en de vliegtuigen, die Twin Otters, zijn ergens beland, verkocht aan een rijstmagnaat. Zo is het gegaan met de SLM en uiteraard, een vliegverbinding in elke regio en district is een welkome zaak.”

“Investeren in het vliegveld van Zeedijk is uit den boze”

Het voormalig parlementslid vindt het “uit den boze” om nu te gaan investeren in het vliegveld van Zeedijk “Als eerste, de invliegstrook voor grotere toestellen zal hier moeilijk gaan, technisch, omdat de baan een beetje kort is en ook wanneer je nu die baan moet gaan verlengen heb je meer ruimte nodig in westelijke richting en daar gaat het heel moeilijk gaan, omdat de klei, die grond daar, is uitgegraven om de Zeedijk te bouwen. Er zijn grote, grote gaten daar en het gaat miljoenen kosten om de ondergrond weer goed te krijgen. En een vliegveld bouw je natuurlijk niet op losse kleigrond, op rotzooi, het moet stabiel zijn. Dat geld zou je kunnen gebruiken om de wegen in Nickerie en andere ‘must’ zaken, dus zaken die noodzakelijk zijn, aan te pakken, zoals watervoorziening, elektriciteit noem maar op. Want, het gaat miljoenen kosten en laat dan die korte baan voor kleinere vliegtuigen, kalefater het een beetje op en mensen die er gebruik van willen maken, laten ze er gebruik van maken, tegen een kleine betaling. En uiteraard ga je dan daaraan een schema onderhoud moeten verbinden.” 

Op dit ogenblik wordt het vliegveld volgens Doekhie gebruikt door enkele rijstinzaai maatschappijen. “Dus, de mensen die landbouwvliegtuigjes hebben maken nu gebruik van het vliegveld. Ik weet niet wie nu het beheer heeft of dat er überhaupt een beheersstructuur daar is. Alles is verwaarloosd, die huizen zijn er niet meer van de verkeersleider, die verkeerstoren is een paskwil geworden, niets, niets, niets is daar goed en functioneert niet. Dan moeten we het laten voor de mensen die het nu doen en laten ze de overheid wat betalen en gebruikmaken van het vliegveld. Maar, ik heb begrepen, ik heb het niet gecontroleerd, dat het gratis is, dus weer een wanordelijke boel daar die dan ook aangepakt moet worden.” 

“Laat de overheid met Manglie gaan praten”

“Wat gebeuren moet, en dat is belangrijk, en ik promoot niemand, meneer Manglie niet, maar hij heeft daar een prachtig vliegveld neergezet, die plek is bereikbaar, vanuit Nieuw-Nickerie naar daar nauwelijks vijf minuten, vanuit Henar misschien tien minuten, Wageningen ietsjes verder, misschien een half uur, vanuit de Westelijke Polders misschien een kwartier, goed gelegen langs een prettig geasfalteerde weg. Dus, eigenlijk in een centrum. Laat de overheid met deze ondernemer gaan praten. Laat ze kijken hoe ze in een win-win situatie iets kunnen doen. Waarom moeten we geld gaan vergooien, omdat wij een vliegveld moeten hebben? Is het belangrijk een vliegveld te hebben of moet je een plek hebben waar grotere vliegtuigen kunnen landen? En Manglie is bekend als een goede organisator, hij heeft het vliegveld heel mooi gemaakt, ook goede flora en fauna er omheen, goede beplantingen, bloemen en hij heeft dus de ruimte daar om zaken af te handelen. Laat de overheid zeggen, meneer Manglie, wij gaan gebruik maken van uw zaken, u gaat zoveel belasting moeten betalen, elke vlucht die land is zoveel voor u en zoveel voor ons, neem een paar ernstige mensen in dienst, laat dat door de overheid gechecked worden, en een goede controle zodat wij ook dan kunnen gebruik maken van dat vliegveld. Want het staat daar en de mogelijkheid is er, hij kan het doen, hij heeft kapitaal, knowhow en kennis om die baan nog zeker, 200, 300, van mijn part 500 meter te verlengen, dat de vliegtuigen die wij graag zouden willen hebben daar kunnen landen, eventueel.” 

** Rijstmagnaat Imro Manglie zei in oktober 2013, dat hij een lange weg met veel barrières heeft getrotseerd om het startsein te kunnen geven voor de asfaltering van de landingsbaan van “het modernste vliegveld van Suriname voor binnenlandse vluchten”. Het particuliere vliegveld ligt aan de Industrieweg, Manglie had destijds alle vliegmaatschappijen uitgenodigd om gebruik te maken van zijn vliegveld. De baan heeft een lengte van 600 meter en er zijn moderne hangars en gebouwen opgezet. De landingsbaan kan nog verder worden verlengd, waardoor ook passagiersvliegtuigen kunnen landen. **

“Er is een grote maar….. de brug is op komst”

Doekhie vervolgt door aan te geven, dat er een maar is. “Een grote maar, de brug is op komst, althans als ik deze regering moet geloven, en laten we hopen dat die komt, dan zul je zien dat vele mensen met hun auto gaan rijden naar Georgetown. Kijk wat is gebeurd met de SLM toen de bruggen kwamen, die wegen beter werden, men reed gewoon naar Paramaribo. Dus dit gaat een probleem zijn als je teveel gaat investeren in je eigen vliegtuig, etcetera. De mensen rijden naar Guyana en als ze naar Trinidad of Barbados of Jamaica of waar dan ook willen gaan, heeft Guyana dagelijks tientallen vluchten van daaruit. Wat dat betreft zijn veel stappen voor op Suriname, dus wij moeten ook daarmee rekening houden.” 

Doekhie zegt, dat “een vliegveld hebben, omdat je een vliegveld wilt hebben”, “is rotzooi”. “Je moet gaan kijken wat de mogelijkheden zijn, investeer daarin en kijk wat je ermee doet. Toerisme kan van enige betekenis zijn, maar niet de export van groente en vruchten en allerlei rotzooi naar Guyana brengen. Guyana en omstreken, ze planten zoveel, dat ze ons gratis kunnen geven. We gaan niet concurreren, dus wie denkt groenten en vruchten naar Guyana te sturen, laat ze een wandeling nemen en gaan kijken onder de markt hoeveel de mensen daar hebben.”

“Al met al, het is niet nodig om een nieuw vliegveld te gaan bouwen, het geld erin te investeren. Doe wat anders in Nickerie, ga praten met Manglie, hij heeft een prachtig mooi ding staan daar, moet gemodificeerd worden, een verkeerstoren bouwen, laat luchtverkeersleiders daar gaan. De overheid moet met deze man aan tafel gaan, misschien op 50-50 basis. Voor de overheid zeg ik, huur het, dat zou ook kunnen of geef het management en alles aan de heer Manglie. Laat hij het organiseren, geef hem die vergunning. En, laat hij dan flink belasting betalen aan de overheid, aan het districtsfonds, aan de districtscommissaris. Dan zijn wij geholpen, dan hebben wij een mooi nieuw vliegveld dat daar ligt en niet gebruikt wordt. Dat is het in gebruik, de overheid verdient en de mensen kan je, eventueel, tegemoet komen met een vliegreisje vanuit een hub, laten we zeggen vanuit Zorg en Hoop. Het kan flink booming worden, maar dan moet je het wel goed aanpakken, dat die brug die gaat komen goed beconcurreerd gaat worden.” 

Tot slot zegt Doekhie, dat et vliegveld van Nickerie zijn tijd heeft gehad. “Laat het blijven voor een landbouwvliegtuigje, het is een landbouwdistrict, en ga met Manglie praten. Waarom moet je dan 20-30 miljoen Amerikaanse dollar gaan uittrekken om ergens in een achterbuurt een vliegveld weer op te zetten? Als ze dat doen, dan is het gewoon een moneymaking business, een corruptieve boel. Manglie is daar, ga met hem praten.”

PK

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.