Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Verkiezingen, Amnestiewet en OAS

Verkiezingen, Amnestiewet en OAS

Het is niet nodig om een jaar voor de Algemene Vrije en Geheime Verkiezingen te starten met de politieke campagnes. Het lijkt nu of er 1 jaar minder wordt geregeerd.
Bovendien wordt men voorzichtiger vanwege broodvrees. Wij kunnen niet ontkennen dat overheidsfuncties gekoppeld worden aan een politieke kleur. Kennis en ervaring worden zonder reden overboord gegooid.
Dit is van invloed op het bedrijfsleven. Zij zijn zeer belangrijk voor de staatsinkomsten en landseconomieën maar zijn te veel afhankelijk van de regering. Het is verkeerd dat de politiek het ondernemersklimaat zo kan beïnvloeden.
De overheid stelt zich ook te veel op als een opdrachtgever en niet als een faciliterend orgaan. Ambtenaren hebben een te grote macht; dit heeft verregaande consequenties voor het dagelijks leven. Ook de vakbonden laten hun macht zien door de politiek onder druk te zetten door te dreigen met stakingen.
Dit is ѐѐn van de reden waarom ik adviseerde om de verkiezingen op RR- niveau eerst te houden en daarna op landelijk niveau met separaat de verkiezing van de president. Daarnaast heb ik ervoor gepleit om de verkiezingen niet na 5 jaren uit te schrijven. Een regering zou langer moeten aanzitten.
Niemand staat erbij stil maar Suriname is een kleine gemeenschap met zoveel politieke partijen en dure verkiezingen. Misschien is het een goed plan om een politieke ideeën box op te zetten waar anoniem mensen hun ideeën kwijtkunnen. Misschien zijn er dan minder partijen noodzakelijk. Er moet ook goed gekeken worden naar eisen voor oprichting van een partij.
De verschuiving van beleidsmedewerkers moet eveneens aan banden worden gelegd. Er worden investeringen gepleegd om deze groep op te leiden en in te werken. Na de verkiezingen zijn er altijd weer verschuivingen onder het mom van gewijzigde beleidsinzichten. Dat is een grote onzin. Wat dit precies inhoudt, is mij nooit duidelijk; het is een zeer vage kreet die te pas en te onpas wordt gebruikt.
Ik betreur het dat buitenlandse mogendheden worden ingezet om de verkiezingen te beïnvloeden. Daarmee doel ik niet alleen op de oppositie maar ook op de (ex)coalitieleden. De OAS wordt er nu bijgehaald, maar waar is de OAS als het gaat om de slavernij en wat de contractarbeiders is aangegaan? Personen die zich beroepen op de OAS moeten ook dit soort zaken meegeven.
Partijen moeten hun ontwikkelingsprogramma presenteren en niet smijten met vuil. Politici zijn voorbeeldfiguren. Laten zij live debatten houden op TV of gun hun 15 minuten om hun boodschap op TV te vertellen, maar stop met het vingerwijsprincipe en/of boycot van DNA -vergaderingen. Dit zijn geen positieve signalen naar de gemeenschap toe en niet goed voor de ontwikkeling van het land.
De waarde van staatsadviseurs en vele commissies moet eveneens onder de loep worden genomen. Er zijn democratisch gekozen bestuurders, dit is een commissie of staatsadviseur niet. Welke rol hebben zij en waarom worden deze benoemd? Het ambtenarenapparaat is al zo groot, bijna alle staatsinkomsten gaan naar dit apparaat, terwijl vele zaken digitaal kunnen worden geregeld.
Actie Allied Collective
Indien door de Inter-Amerikaanse Commissie Mensenrechten de Amnestiewet tegen het licht wordt gehouden zal er een VN-resolutie moeten worden aangenomen. Aangezien de OAS een werkarm is van de VN. Zowel Nederland als Amerika waren betrokken bij een te plegen coup in Suriname.
Er moet dan ook onderzoek plaatsvinden in Nederland naar hun betrokkenheid en hun financiering van de toen zogenaamde Junglecommando. Alle betrokkenen dienen dan gehoord te worden.
Ook moet worden onderzocht waarom de Amnestiewet toen is aangenomen met als gevolg de vrijwaring van de zogenaamde Junglecommando. Dit houdt in dat ook in Suriname een parlementair onderzoek moet plaatsvinden naar de betrokkenen die toen deze wet hebben aangenomen.
Tevens moet de aanslag op de legerleiding worden onderzocht, wie waren er betrokken bij het werpen van een handgranaat? Hoe kwamen zij daaraan en wat waren hun beweegredenen?
Daarnaast moet onderzocht worden als er sprake was van een burgeroorlog en als het leger adequaat heeft ingegrepen of dat er een eenzijdige aanval was gepland. Daarbij moet de rol van de rebellen ook worden onderzocht. Het betreft onder meer het opblazen van bruggen, overval op banken en een aanslag op Surinaamse militairen.
Wanneer blijkt dat er sprake was van terrorisme zoals door de OAS is gesteld, dienen de regering en DNA-leden die toen de amnestiewet hebben aangenomen eveneens te worden veroordeeld als georganiseerde misdagers die terroristische daden probeerden weg te moffelen.
Deze zaak moet ook worden besproken binnen de Caricom en Unasur en op de eerstvolgende VN-vergadering.
Robbie Mohansingh