Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Theo de Wit brug in gebruik genomen

Theo de Wit brug in gebruik genomen

Minister Rabin Parmessar
In aanwezigheid van zeker drie ministers vond afgelopen zondag de openstelling plaats van de Theo de Wit brug(TW brug), in Nickerie. De TW brug is van oorsprong een ophaalbrug waaronder van oudsher het transport van afgeoogste padie over het water geschiedde.
De brug is een heel belangrijke schakel in de Oostwestverbinding, met name voor het traject tussen de Kaaimanpolder en de afslag naar Wageningen. Het omliggend gebied is vanwege de omvangrijke rijstteelt een belangrijk productiegebied zegt minister Rabin Parmessar.
Na ruim 50 jaren intensief gebruikt te zijn geweest, is deze ophaalbrug uiteindelijk aan de tand des tijds bezweken. Het niet toegankelijk zijn van de TW brug zou isolatie van Nieuw Nickerie en Wageningen betekenen voor wat betreft personen- en goederen transport, met name het transport van rijst en bacoven. En u weet hoe belangrijk de landbouwproductie is voor Nickerie. Om de verkeersstroom op de Oostwestverbinding te continueren, is toen besloten om een tijdelijke brugconstructie te plaatsen over de inmiddels bezweken overspanning.
In de loop der jaren begon ook deze tijdelijke voorziening ernstige vormen van achteruitgang te vertonen. De rij- en dekplanken raakten los, en deze werden steeds op provisorische wijze hersteld. Op gegeven moment moest de brug in maart 2012 gedeeltelijk afgesloten worden, nadat bleek dat er een verzakking was opgetreden aan de zuidelijke oprit. Vanwege de belangrijke functie van deze brug is toen het besluit genomen dat er een structurele oplossing moest komen door zo snel mogelijk een nieuwe brugverbinding aan te leggen.
Er heeft allereerst een tijdelijke wegomlegging plaatsgevonden, wat een eerste prioriteit was. Zonder deze wegomlegging zouden er namelijk geen bussen en auto’s van dit traject gebruik kunnen maken, en zouden daardoor ook de landbouwproducten niet naar Paramaribo getransporteerd kunnen worden, hield Parmessar zijn gehoor voor. Nadat de omlegging een feit was, is in maart 2012 een aanvang gemaakt met het ontwerpen van een nieuw brugconstructie is. In juni 2012 zijn de werkzaamheden voor het bouwen van de nieuwe brug aangevangen door de aannemer Haukes Construction.
Het bureau Firm Engineering heeft sindsdien namens Openbare Werken, toezicht gehouden op de richtige uitvoering van de werkzaamheden. Het werk heeft enige tijd in beslag genomen. Tijdens de werkzaamheden zijn de opritten namelijk opgevuld met klinkzand, vanwege het feit dat de ondergrond voornamelijk uit slappe klei bestaat.
Uiteindelijk werd de oude brug gesloopt en er is een nieuwe gebouwd op dezelfde plek. De brug is in totaal 54 meter lang, waarbij er drie overspanningen van 18 meter elk zijn aangelegd. De totale breedte is 10.2 meter, waarvan het brugdek zelf 8.2 meter is. Naast het brugdek zijn er twee looppaden van elk 1 meter breed. De vorige brug was vrij smal, nog geen 6 meter breed en had geen looppaden. De nieuwe brug is geen ophaalbrug, de doorvaarthoogte bedraagt 4 meter en de doorvaartbreedte is 18 meter.
De bouw van de TW brug heeft ruim SRD 15 miljoen gekost. Dat is volgens Parmessar een enorme investering uit Staatskas, maar het is ontegenzeggelijk een noodzakelijke investering geweest. “Een degelijke infrastructuur is immers onontbeerlijk voor niet alleen het sociale welzijn van een gemeenschap, maar ook voor de economische ontwikkeling van de natie. Het moge duidelijk zijn dat ook het district Nickerie voor wat betreft dit aspect, de volle aandacht van de regering heeft”, aldus Parmessar. (Edunet)