Surinamers beseffen steeds beter hoe belangrijk hun gezondheid is. Zeker in spoedgevallen blijkt dat een groeiend aantal bezoekers bereid is om te betalen voor de nodige medische hulp. Tot deze constatering komt Cheryl Soeparto, hoofdzuster van de spoedhuisartsenpoli MediCall.

MediCall werd ruim vijf jaar geleden opgezet met de bedoeling patiënten op te vangen die buiten de normale spreekuren van  een arts hulp nodig hebben. Deze spoedpoli verleent spoedeisende huisartsenzorg, wat betekent dat patiënten met acute zorgvragen die minder ernstig zijn, hier behandeld kunnen worden.

Brandwonden, kleine ongevallen zoals allergische reacties, hechtingen en pijnbestrijding, maar ook het maken van een ECG zijn enkele van de zorgpunten waarmee patiënten naar MediCall kunnen stappen.

“Maar MediCall is er ook voor zorgvragen waarmee je eigenlijk naar een huisarts zou kunnen gaan, maar die niet kunnen wachten totdat de huisarts later op de middag of de volgende ochtend weer beschikbaar is,” verduidelijkt zuster Soeparto in een persbericht.

Net als bij vele nieuwe initiatieven, liep het in het begin niet storm. “We verkopen geen producten zoals eten, dat je kunt proeven; het gaat om  medische dienstverlening. Het heeft dus tijd nodig om te groeien. Maar er is zeker een toename te merken van het aantal mensen dat denkt: ‘Ik ben ziek, geen arts te bereiken, maar ik  behoef dringend medische hulp.’

Zuster Soeparto ziet dat mensen hun gezondheid steeds meer op waarde weten in te schatten. Zorgverzekeraars hebben ingespeeld op deze nieuwe ontwikkelingen. PZS-patiënten konden reeds een deel van de gemaakte kosten declareren en Azpas-verzekerden kunnen sinds kort ook voor spoedgevallen terecht bij MediCall tegen betaling van slechts een drempeltarief. Alle andere kosten worden door de verzekeraar betaald.

Intussen maken dagelijks meer dan tien patiënten gebruik van deze dienstverlening, zowel gedurende de ochtend als de avonduren. Er zijn voorbeelden te over van patiënten die gebruik maken van de spoedpoli. Een 55-jarige patiënt  bijvoorbeeld, die met enorm veel pijn binnenstapte omdat de voorgeschreven pijnstillers niet hielpen. Hij kreeg van de dienstdoende arts een ander middel en mocht na een half uur observatie de spoedpost pijnvrij verlaten.

In een ander geval kwam  een patiënt met hartklachten binnen, werd gestabiliseerd, maakte een ECG en werd daarna door de ambulance van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo opgehaald, na overleg tussen de arts van de spoedpoli en de cardioloog. “Je ziet de ambulance met loeiende sirene weggaan en je houdt er een goed gevoel aan over dat je de patiënt al hebt kunnen stabiliseren,” verzucht zuster Soeparto.

Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.