Suriname is enige tijd geleden gestart met performance Based navigation. Dit houdt in dat luchtvaartuigen die het Surinaams luchtruim betreden, op een effectieve en efficiente manier begeleid worden. Van oudsher hadden wij in Suriname zes luchtwegen en door het implementeren van Performance Based Navigation is dat uitgebreid naar dertien luchtwegen. Meer luchtwegen betekent meer vliegtuigen in ons luchtruim. Het structureren van de luchtwegen is zeer belangrijk.
In dit kader heeft de Surinaamse Luchtvaartdienst van 29 oktober tot 2 november 2018 een 5-daagse workshop georganiseerd genaamd ‘National Air Navigation Plan’.
De International Civil Aviation Organisation (ICAO) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties die als doel heeft de standaarden en aanbevelingen voor de internationale luchtvaart op te stellen ter verbetering van het luchtverkeer.
In dit kader heeft ICAO een Global Air Navigation Plan ontwikkeld. Het is de bedoeling dat elk lid land zijn eigen nationaal plan gaat spiegelen aan dat van de ICAO. De Surinaamse Luchtvaartdienst heeft technische assistentie aangevraagd bij de ICAO om te helpen met het ontwikkelen van een nationale lucht navigatie plan voor Suriname en dat gebeurd middels de 5-daagse workshop.
Het plan is een levend document en zal steeds geüpdatet moeten worden. Dit is de reden waarom er reeds vervolg workshops gepland zijn voor 2019 welke eveneens onder toezicht zullen zijn van de ICAO. “Geef ons geen vis maar een hengel om te vissen” woorden die Baarn de twee ICAO-instructeurs meegaf, tijdens de opening van de workshop. Hiermee wilt hij aangeven dat het heel belangrijk is dat Surinamers de tools krijgen om zelf het plan schrijven. “Wij kunnen ook een consultant inhuren die komt, het plan voor ons schrijft en het is klaar, maar dan hebben we de tools niet in handen, wij kunnen het niet zelf doen”, aldus Baarn.
De workshop wordt gehouden in de Suriname Aviation Training Center (SATC) en wordt verzorgd door twee ICAO instructeurs uit Peru en Paraguay. Aan deze training nemen deel, de verschillende operationele afdelingen van de Luchtvaartdienst en ook enkele stakeholders waaronder Surinam Airways, Fly All Ways, de Luchtmacht, verschillende ministeries, Luchthavenbeheer en Casas.
Dit bericht is afkomstig van GFC Nieuws. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.