Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Surinaamse openbaar bestuur(1)

Surinaamse openbaar bestuur(1)

Hoe ziet het openbaar bestuur in Suriname volgens mijn opvattingen eruit? Het openbaar bestuur bestaat uit de vertegenwoordigende overheden die gezamenlijk en afzonderlijk dat bestuur publiekrechtelijk en staatsrechtelijk vormgeven en uitvoeren in Suriname t.w.:
1. bestuurlijke eenheden in tien districten met elk aan het hoofd een districtscommissaris en gedeputeerden,
2. bestuurlijke eenheden in de ressortraden gekozen volgens personenmeerderheidsstelsel,
Waarom is er een behoefte aan openbaar bestuur?
Omdat:
1. Zowel de samenleving als overheden behoefte hebben dat de werking van dat openbaar bestuur afgestemd is op wederzijdse behoefte
2. Voorkomende fricties zowel aan de vraag als aanbodzijde, om de individuele invloedssfeer vallend moeten kunnen worden opgelost, want de samenleving presteert beter en de overheden soepeler wanneer het handelen professioneler is ingericht en afgestemd is op basis van wederzijds voordeel.
Daarbij is er derhalve een derde onpartijdige hulpvaardig intermediair nodig dat deskundige hulp biedt om elke fictieve kloof van fricties tussen burger en overheid te kunnen overbruggen.
3. Verantwoordelijke overheden zullen zich derhalve altijd beroepen om zulk een poging te ondernemen die strekt ter bevordering van een dergelijke afstemming. In zulk een geval is er sprake van het sturen vanuit de overheid.
Er zijn 4 overheidsdomeinen waarin de overheid gevraagd kan worden akte presente te zijn n.l.:
Gemeenschappelijke goederen of publieke goederen die niet door individuele burgers kunnen worden bewerkstelligd of bekostigd zoals:
1. Veiligheid en bewakingsopdrachten uitvoeren van alle grenzen door defensie, politie,
2. Uitvoeren van allerlei infrastructurele werken(woningbouw, waterbouwkundige werken, aanleg van dijken en wegen) en inrichting(ruimtelijke ordening, indeling, mijnbouw ordening, bouw ordening enz.).
3. Bevorderend uitvoeren van welzijn(gezondheidszorg, onderwijs en ontwikkeling) en welvaart
4. Ontwerpen en uitvoeren van wetgeving! Moet enkel en alleen bewerkstelligd kunnen worden door de overheid op basis van vraag en aanbod uit het publieke domein. Wetgeving maak je als het een nut heeft, omdat er een probleem of euvel mee wordt verholpen of teniet gedaan.
Participerende belangengroepen zijn relaties van:
• Openbaar bestuur en publiek op basis van sturing en beleid die zich onderscheiden van het
• Bedrijf en privaat op basis van vraag en aanbod van de markt
• Privaat(burger) en particuliere op basis van vraag en aanbod uit de Zelforganisatie
Als de een het niet doet, moet de andere het maar doen. Bij frictie tussen de participerende groepen kan en moet de overheid ingrijpen, wanneer het publieke belang in het geding komt.
Beleidsuitvoeringsbenadering
De overheidstaak is de aanpak van maatschappelijke problemen die zich voordoen en om gehele of gedeeltelijke oplossingen vragen uit het maatschappelijk middenveld van de Surinaamse samenleving.
Een beleidsnota van de overheid zal nooit genoeg zijn voor de uitvoering van haar beleid. Voor het uitvoeren van een beleidsnota is derhalve een beleidsuitvoering vereis, want voor de beleidsuitvoering is uitermate de uitvoering van de beleidsnota de bepalende factor die de relatie bepaalt tussen overheid en burger.
Burgers zullen de door hun ontwikkelde leerervaring, in de omgang met de handelingen van ambtenaren een oordeelsvorming hebben over en van die overheden.
A.H.Tjauw-A-Hing/tjauwa@gmail.com