Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Stress zorgt voor anders leren

Stress zorgt voor anders leren

Gestreste mensen gebruiken andere hersengebieden en strategieën tijdens het leren dan niet-gestreste personen. Dat stellen onderzoekers van de Ruhr-Universität Bochum.

Kalme mensen passen vaker bewuste leerstrategieën toe, terwijl mensen met stress meer vertrouwen op hun intuïtie.

“Onze resultaten laten zien dat stress invloed heeft op de verschillende geheugensystemen die de hersenen aanzet”, aldus onderzoeker Lars Schwabe. Samen met zijn collega Oliver Wolf publiceerde hij het onderzoek in het Journal of Neuroscience.

De conclusies zijn gebaseerd op experimenten met 59 personen. De helft van de deelnemers werd verplicht om zijn hand gedurende drie minuten in een bak ijskoud water te houden. Hormoonlevels lieten zien dat dit flink wat stress tot gevolg had.

De andere helft van de deelnemers moest hun hand in een bak water houden met een aangename temperatuur. Vervolgens leerden de deelnemers het weer te voorspellen aan de hand van kaarten.

De niet-gestreste deelnemers focusten hierbij op de individuele symbolen op de kaarten en keken minder naar de combinaties. Zij hanteerden heel bewust een simpele strategie. Een MRI-scan liet zien dat zij hierbij vooral de hippocampus activeerden. Dit hersengebied is belangrijk voor het lange termijngeheugen.

De strategie van de gestreste deelnemers was veel complexer. Zij baseerden hun beslissingen op de combinaties van de symbolen en deden dit voornamelijk onbewust. De gestreste deelnemers waren niet in staat om hun strategie onder woorden te brengen. Uit de MRI bleek dat zij een deel van de middenhersenen aanspraken dat betrokken is bij onbewust leren.

“Stress heeft invloed op het bewuste leerproces wat afhankelijk is van de hippocampus”, aldus Schwabe. “Daarom gebruiken de hersenen bij stress andere bronnen.”

(nu.nl)


Posted

in

by

Tags: