Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » ‘Steeds meer zichtbaar alcoholgebruik in films’

‘Steeds meer zichtbaar alcoholgebruik in films’

Het alcoholgebruik in populaire films is de afgelopen twintig jaar bijna verdubbeld. Opmerkelijk is dat er ook redelijk vaak wordt gedronken in films die geschikt zijn voor kinderen.

Dat blijkt uit het onderzoek Trends in alcohol brand placements in top U.S. Movies, waarbij de best bezochte films in de jaren 1996 tot 2015 werden gecontroleerd op alcoholgebruik. Ook het aantal alcoholmerken dat zichtbaar in beeld kwam werd bijgehouden.

In 85 procent van de films die ook geschikt zijn voor kinderen, dronken een of meerdere personages bovendien alcohol. In 41 procent van deze films waren de merken zichtbaar van alcoholische dranken.

In totaal nam het aantal “verkapte reclames” met 92 procent toe, met een gemiddelde van 4,6 procent per jaar.

In totaal werd er in 87 procent van de films alcohol gedronken (in totaal 1.741 films). In 44 procent daarvan was het merk van de drank ook in beeld.

Heineken

De biermerken Budweiser, Miller en het Nederlandse Heineken waren het vaakst te zien: 33 procent van de alcoholmerken die in beeld waren betrof een van deze drie merken.

“Het feit dat er in zo veel films voor kinderen alcohol gedronken wordt, roept vragen op of zelfregulering in de alcoholmarketing wel zo geschikt is”, zegt medeauteur Samantha Cukier. “Dat wekt zorgen op, want uit eerder onderzoek bleek al dat blootstelling aan alcohol in films meer gevallen van probleemdrinkers zou veroorzaken.”

“Kinderen en jongvolwassenen beschouwen filmsterren als rolmodellen”, voegt haar collega James D. Sargent toe. “Als een populaire acteur een bepaald drankmerk drinkt in een film, wordt dat merk gelinkt aan alle positieve eigenschappen die fans toeschrijven aan hun idool. Daarom is het niet verrassend dat de merken die het vaakst te zien zijn in films ook merken zijn die het vaakst geadverteerd worden en dat die minderjarigen aan het drinken zetten.”(NU.nl)