Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Speciale lessen verkleinen kans op depressie bij scholier

Speciale lessen verkleinen kans op depressie bij scholier

Een korte les waarin scholieren leren dat hun persoonlijkheid veranderlijk is, lijkt de kans op psychische problemen te verkleinen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
Pubers die met leesopdrachten en het schrijven van opstellen leren dat hun persoonlijkheid niet vaststaat, ontwikkelen minder depressies dan leeftijdsgenoten die deze lessen niet volgen.
Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Texas in het wetenschappelijk tijdschrift Clinical Psychological Science.
Mogelijk kunnen de speciaal ontwikkelde lessen worden ingezet om depressies te voorkomen.
School
Bij het onderzoek werden 600 scholieren gevolgd tijdens hun eerste maanden op de middelbare school. Uit eerder onderzoek is gebleken dat relatief veel kinderen in deze periode symptomen van een depressie ontwikkelen, bijvoorbeeld als gevolg van pesterijen.
De helft van de proefpersonen volgde speciale lessen, waarin hen werd uitgelegd dat persoonlijkheden veranderlijk zijn. Ze kregen teksten te lezen waarin die informatie werd ondersteund met wetenschappelijk hersenonderzoek.
Ook werd in het leesmateriaal benadrukt dat pesterijen niet zijn te wijten aan de persoonlijkheid van degene die wordt gepest.
Symptomen
Negen maanden later werden alle deelnemers aan het onderzoek ondervraagd. Uit de vragenlijsten bleek dat de scholieren die de speciale lessen niet hadden gevolgd in 39 procent van de gevallen enkele depressieve symptomen hadden ontwikkeld.
Die cijfers komen overeen met eerdere onderzoeken naar depressies in de puberteit.
Bij de proefpersonen die wel hadden deelgenomen aan de lessen werden niet of nauwelijks symptomen van depressiviteit gemeten.
Enthousiast
De wetenschappers zijn enthousiast over de uitkomsten, maar benadrukken dat er meer onderzoek nodig is om aan te tonen dat de lessen depressiviteit kunnen voorkomen.
“We weten nog niet of deze interventies bij alle soorten scholieren even goed werken”, verklaart hoofonderzoeker David Scott Yeager op nieuwssite Physorg.com.
“Ook is het de vraag hoe belangrijk timing is: werken de lessen ook nog als ze halverwege het eerste jaar worden gegeven? Kortom: het is afwachten of we bij nieuwe studies opnieuw dit effect zullen vinden.”
(nu.nl)