Del Castilho (DA’91): “Het is een bodemloze put”



NV Havenbeheer verstrekt een lening van US$ 2.5 miljoen aan de noodlijdende Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM). Dit wordt door de topman van de SLM, Paul de Haan, bevestigd in een reactie tegenover Dagblad Suriname. Waaraan het forse bedrag besteed zal gaan worden is vooralsnog niet bekend. “De Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) heeft als onderdeel van het uitvoeren van haar herstelplan, een commerciële financiering  gekregen. Dit nadat de aanvraag op zakelijke gronden beoordeeld is door de kredietverstrekker”, aldus De Haan.

“In een eerder stadium zijn er wel gesprekken gevoerd met NV Havenbeheer.  Uiteindelijk heeft de SLM besloten om gebruik te maken van een commerciële optie. De SLM heeft op geen enkele wijze druk uitgeoefend op NV Havenbeheer om het bedrijf te ondersteunen met een bedrag van 2,5 miljoen US.” Tot slot zegt De Haan, dat de national carrier vanwege Covid door moeilijke tijden gaat, zoals veel luchtvaartmaatschappijen in de wereld.

Op de vragen van Dagblad Suriname hoe de SLM het bedrag denkt terug te kunnen betalen, op welke wijze, termijnen, en waarvoor het bedrag bestemd gaat worden, bleven antwoorden van De Haan uit.

Inmiddels heeft NDP-fractieleider Rabin Parmessar al laten weten opheldering te willen over deze lening van het ene staatsbedrijf aan het andere staatsbedrijf.

De voorzitster van DA’91, Angelic del Castilho, plaatst ook vraagtekens bij deze leenconstructie, zo blijkt uit haar uitgebreide reactie tegenover Dagblad Suriname.

“Onder normale omstandigheden zou je zeggen, dat staatsbedrijven eigendom zijn van de staat en dat het ene bedrijf op een moment een tegenvaller heeft, dat de staat kan kiezen uit de pot van een ander bedrijf om die tegenvaller op te vangen. Echter, bij de SLM hebben we met een heel andere situatie te maken. We hebben te maken met honderd miljoenen aan schuld die de SLM heeft. We hebben te maken met een bedrijf dat door partijpolitieke invloed – en eigenlijk dat het een partijpolitiek speeltje geworden is -, helemaal zijn recht van bestaan heeft verspeeld. Het is niet meer in staat om in deze wereld uit die financiële en bestuurlijke ellende waarin het bedrijf nu zit te komen.”

“Beperken van partijpolitieke invloed”

“Wij, als DA’91, hebben vrij vroeg aan de bel getrokken, we zijn al zeker twee jaar bezig om te adviseren om de SLM op een juiste wijze uit deze ellende te liften, door onder andere vooral het beperken van de partijpolitieke invloed. Dat hebben wij steeds aanbevolen. Het is belangrijk om een national carrier te hebben natuurlijk, omdat je van daaruit invloed en richting kunt geven aan je luchtvaartbeleid in je land. Dus, het is begrijpelijk dan men wil kiezen voor behoud, echter onder deze omstandigheden is het absoluut niet mogelijk”, zegt Del Castilho.

“Die 2.5 miljoen die naar de SLM gaat is in deze fase onverantwoord”

“Waar we nu naar kijken is een situatie waarin de SLM zoveel schulden heeft, dat het niet te overzien meer is. En het bedrijf staat ook bekend als wanbetaler. Dat is het probleem. Rechtszaken worden aangespannen tegen de SLM, dat gaat ook vele tienduizenden dollars aan gerechtskosten met zich meebrengen. Er zijn geen bedrijven meer in de wereld te vinden, die de SLM nog iets willen lenen, verhuren, uitgaande ervan dat ze hun geld op een normale wijze terug zullen krijgen. Dus, die 2.5 miljoen die naar de SLM gaat is in deze fase onverantwoord”

Angelic del Castilho geeft ook aan het “nog erger” te vinden, “dat de heer De Haan niet aangeeft waar dat geld voor gebruikt gaat worden”. “Dit zijn gelden van de staat, van de belastingbetaler. De SLM is niet het privé eigendom van de heer De Haan of van wie dan ook en dat geld komt ook niet uit iemands privé zak. Daar moet verantwoording over worden afgelegd, waar het voor gebruikt gaat worden, want dat moet getoetst worden aan de rechtmatigheid en doelmatigheid van de besteding. Meneer De Haan weigert op diverse zaken antwoord te geven. Het is onacceptabel, dat meneer De Haan dat doet. En op basis van alleen dat al, zou er geen cent gegeven moeten worden aan de SLM.

“Het is een bodemloze put”

“De president hoeft niet bang te zijn als Suriname zonder een national carrier is. De ruimte zit in het ruimte maken voor privé ondernemers, particuliere ondernemers, die een bedrijf willen opstarten al dan niet met medeneming van een minderheidsaandeel van de staat en wellicht een persoon in een Raad van Commissarissen, zodat de staat nog enige invloed kan uitoefenen. Die investeerders zijn er. Er zijn mensen die geïnteresseerd zijn. Het zou de beste oplossing zijn voor de SLM. En de juiste deskundigen binnen het bedrijf kunnen dan blijven, onder de juiste voorwaarden, zonder partijpolitieke belangen.”

“Wat gaat nu die 2.5 miljoen doen op die honderd miljoenen schuld? Het is een bodemloze put”, aldus de DA’91-leidster tegenover Dagblad Suriname.

PK

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.