Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » SLM tekent lease overeenkomst met bedrijf in Dubai voor Airbus A340-300

SLM tekent lease overeenkomst met bedrijf in Dubai voor Airbus A340-300

De Raad van Commissarissen van de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij, SLM, heeft toestemming gegeven voor het proces ter infasering van de Airbus A340-300. Daartoe vond maandagmiddag de ondertekening plaats van de lease agreement voor de A340-300 met V2 Aviation DMCC in Dubai, zo meldt de SLM. Amper een maand geleden, december 2022, vond de ondertekening van de lease agreement voor de B737-800 met AerCap plaats, welk toestel wordt ingezet op de regionale route.

De A340 – 300 zal worden ingezet op de mid-Atlantische route en bevindt zich nu nog in Jordanië waar de laatste hand wordt gelegd aan het technisch gereed maken van het vliegtuig. Alle actoren werken verder aan de vlotte afhandeling van het infaseringsproces en is het de bedoeling het vliegtuig binnen korte tijd in Suriname te mogen verwelkomen. 

Acht maanden lease….

De A340 – 300 wordt voor een periode van ongeveer acht maanden geleased. Binnen deze periode zal worden gewerkt aan het infaseren en het ondertekenen van de lease agreement voor een langere periode. 

“Onvermoeid zal worden doorgewerkt aan het verdere herstel van Surinam Airways”, aldus de SLM.

Het persbericht gaat met geen woord in op de aan de lease overeenkomst verbonden kosten en overige financiële aspecten verbonden aan de komst van een ‘nieuw’ toestel, zoals onderhoudskosten en dergelijke. Gelet op de schuldenpositie van de SLM is het opmerkelijk, dat binnen toch wel korte tijd lease overeenkomsten – bij twee verschillende lease-bedrijven – zijn afgesloten voor twee vliegtuigen. 

Tranparantie

De SLM – een staatsbedrijf – is niet erg scheutig met transparantie naar de samenleving toe – die feitelijk de basis van het bestaansrecht van de SLM vormt –  als het gaat om de financiële positie waarin de luchtvaartmaatschappij vandaag de dag verkeert. Wat staat er nu bijvoorbeeld nog aan schulden open, hoeveel inkomsten genereert het bedrijf maandelijks, hoeveel personeelsleden zijn nog in dienst, hoe hoog zijn de onderhoudskosten voor haar vliegtuigen, enzovoorts.

Het is wel mooi om uit te komen met een bericht over weer een nieuw vliegtuig en daar gepast trots op te zijn, maar speel volledig open kaart naar de samenleving en wees transparant over de actuele financiële situatie binnen de SLM.

PK