PARAMARIBO/DEN HAAG, 10 jul – De resultaten van marketingcampagnes van het Surinaamse toerismewezen lijken beneden verwachting uit te vallen. Dit stelt de in Nederland gevestigde Vereniging van Reizigers, VvR. Vorig jaar blijken ten opzichte van 2010 nog geen vijfhonderd extra toeristen het land binnengekomen te zijn. De uitkomst is pover als deze neergezet wordt naast de vrij agressieve – en dure – wervingscampagnes.

Die zijn juist goed op gang gekomen het afgelopen jaar. “Suriname was in 2011 op haast alle toerismebeurzen in Europa present. Maar toch zien we de groei niet”, zegt VvR-bestuurslid Ram Rambaratsingh tegenover de Ware Tijd. Zo op het eerste gezicht lijkt er sprake van een beetje ongelukkige timing. De crisis in Europa zou aangemerkt kunnen worden als een tegenwerkende factor. Maar de VvR ziet ook andere, oudere oorzaken van de tegenvallende uitkomst.

Mensen die al de slagen te verwerken hebben van een crisis, zullen zich wel vaker bedenken eer ze een retourtje Suriname boeken. “Dit heeft te maken met de dure vliegtickets en de machtspositie van de KLM en de SLM”, aldus Mathoera. Het toerisme in Suriname heeft geen schijn kans met zo’n machtpositie. Daar veranderen mooie beleidsplannen niets aan. “De groei komt maar niet, verlaag de ticketprijzen en de je ziet zelf de wonderen gebeuren.”

Dit bericht is afkomstig van Suriname | Waterkant.Net. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.