Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Santokhi waarschuwt voor miljoenen claim treinbedrijf

Santokhi waarschuwt voor miljoenen claim treinbedrijf

De Nationale Assemblee is nooit geïnformeerd over de spoorlijn die de regering wil opzetten. Er is nog nooit een debat hierover gevoerd in het parlement.

In de media wordt af en toe wat vernomen en worden bedragen van 130 miljoen Euro genoemd. Pas nu er mensen uit de bevolking hun stem laten horen wordt er wat informatie verstrekt, zegt Chandrikapersad Santokhi van de NF-fractie.

Santokhi sprak vrijdagmiddag in het parlement tijdens de behandeling van de Algemene Politieke Beschouwingen.

Hij wees erop dat er in het Ontwikkelings Programma(OP) er helemaal niets staat over de spoorlijn, “hetgeen de zaak verdacht maakt, want dit is zeker geen idee dat plotseling opkomt bij een regering”.

Een serieuze regering die het verkeersvraagstuk wil aanpakken zal volgens Santokhi eerst een studie moeten laten maken van het probleem en dan de mogelijke oplossingen die gegeven worden laten uitwerken.

Wanneer alle oplossingsmodellen met elkaar vergeleken worden dan kiest men de beste en meest betaalbare oplossing. Nu wordt de samenleving geconfronteerd met een spoorlijn die nooit besproken is geworden.

Santokhi hoopt niet dat het volk straks verrast wordt met een financiële claim van het treinbedrijf, dat wij als land miljoenen moeten betalen omdat de regering zich niet gehouden heeft aan haar afspraken, waarbij dan niet duidelijk is hoe de verdeling van dit geld zal plaatsvinden.

Hij roept de regering op om het parlement nader te informeren over deze zaak.

Santokhi: “In het verleden hebben we al situaties met de bruggen meegemaakt, die ook nooit bediscussieerd zijn geworden en waarvoor nooit een publieke aanbesteding is geweest.De gelden die toen zijn besteed, hebben voor een hoge inflatie gezorgd, waarbij de spaargelden van alle burgers waardeloos zijn geworden. En bovendien blijkt nu dat er US$ 34 miljoen aan smeergelden betaald is aan regeringsautoriteiten. Voorzitter met dit geld zouden wij een vierbaans brug kunnen bouwen, waardoor er nu geen lange files zouden zijn voor- en op de Wijdenboschbrug. Maar nee den mang nyang a moni”.