Robby Naarendorp, voormalige Fols-president, is moe van het geklaag van de CLO-voorzitter als zou het Fiso-beloningssysteem niet goed  zijn. “Nu klagen, na al die jaren meegewerkt te hebben aan de totstandkoming van Fiso, is zand in de ogen strooien van ambtenaren”, zegt Naarendorp. De oud Fols-president ziet het geklaag van de CLO-voorzitter als het afschrijven van zijn ondeskundigheid om een beter resultaat uit de Fiso-onderhandelingen van toen te halen voor de ambtenaren. “Ik hoor hem praten dat Fiso niet goed is voor ambtenaren, maar  wat heeft hij voor die mensen gedaan toen de onderhandelingen gevoerd werden?” Naarendorp geeft de vakcentrale als advies mee ervoor te zorgen dat de ambtenaren beter worden ingeschaald, zodat ze er qua salaris beter voor staan. “Overboord gooien van Fiso is niet de  oplossing.” Naarendorp zegt dat de onderwijsbonden met de nodige aanpassingen wel een redelijk resultaat hebben kunnen halen.

Naarendorp wijst er ook op dat de Politiebond het niet eens was met de inpassingen en ook niet akkoord is gegaan. Deze  bond heeft daarom over een langer traject onderhandelingen moeten voeren. Voor Naarendorp is het onvoorstelbaar dat de centrale vakorganisaties ambtenaren willen compenseren met salarisverhogingen van 5 en 7 procent. “Met deze minimale verhogingen krijg je geen koopkrachtversterking. De inflatie is al 15%.” Naarendorp vindt dat deze minimale percentages onterecht voor particuliere werkgevers een leidraad kunnen gaan vormen bij het compenseren van hun werkers. “En dat kan niet. Wij hebben met veel moeite de salarissen bij de particuliere bedrijven en parastatalen op een acceptabel niveau kunnen brengen. Dat mag niet teniet worden gedaan met deze geringe percentages”, zegt Naarendorp. De oud Fols-president zegt dat de devaluatie en de brandstofprijzen een zware wissel hebben getrokken op de koopkracht van de bevolking. Deze koopkracht moet naar zijn zeggen op een behoorlijke manier op peil worden gebracht.

Dagblad Suriname - Dagblad Suriname - Suriname's Populairste Krant

Dit bericht is afkomstig van Dagblad Suriname. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.