Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Reactie schoolleider op uitspraken van der San

Reactie schoolleider op uitspraken van der San

Geachte lezer, Als schoolleider van een gerenommeerde basisschool wil ik onduidelijkheden helpen verduidelijken voor zowel de ouders van de afgewezen leerling voor het MULO, alsook onbekwame, onervaren pas aangestelde schoolleiders op GLO-6 niveau.

Het Examenbureau doet perfect werk

Wij, schoolleiders krijgen tijdig en op maat gesneden instructies het examen of zo u wilt de toets rakende. Op de derde dus de laatste dag van de toets krijgen wij de correctiesleutels die horen bij de toets die dat jaar is afgelegd[ ik kom hierop terug. Wat wij behoren te doen met ons onderwijzend team op school is gelijk een mal maken voor elk vak op basis van de ons toegezonden correctiesleutel.

Is dat gedaan dan gaan wij de doorslagformulieren van onze leerlingen matchen met de correctiesleutel om na te gaan hoeveel vragen of opdrachten onze leerlingen goed hebben gemaakt. Wij schrijven de aantal goede antwoorden op de doorslagformulieren en wachten nu op het Examenbureau om ons de Omzettingsscore te doen toekomen.

Terugkomend op wat ik reeds stelde , als schoolleider kan je niet ervan uitgaan dat de correctiesleutel en omzettingsscore elk jaar hetzelfde zijn omdat de omzettingsscore wordt opgemaakt op basis van psychometrische merites.

Ik kan het weten omdat ik ook zit in een commissie betrokken bij het toetsproces die aangeeft waar de grens gelegd moet worden tussen het hoogste onvoldoende en het laagste voldoende voor het respectieve vak. En dit doen wij jaarlijks, omdat niet elke toets dezelfde moeilijkheidsgraad heeft. Gaat het bijvoorbeeld om een heel makkelijke toets dan zal deze grens hoog liggen. Dan heeft u pas een 5.3 bij 22 goede antwoorden. Bijvoorbeeld: is de toets op niveau en dat moet de toets ook zijn, dan zal de grens liggen dicht bij de helft van veertig [ingeval het gaat om een toets van 40 vragen of opdrachten]. Kijkt u dit jaar naar de Omzettingsscore dan merkt u al gauw dat onze leerlingen al bij de helft van een aantal toetsvakken een voldoende heeft.

Schoolleider u kunt onmogelijk ouders valse hoop geven dat hun leerlingen op basis van de oude omzettingsscore van het jaar 2011 voor dat specifiek vak een voldoende cijfer zal hebben. U hoort te weten dat wij ook bij het uitoefenen van ons beroep beroepsethiek moeten toepassen; en dat u noch aan ouders noch aan leerlingen dient door te geven wat hun status is na de toets.

Als schoolleider mogen wij ook reclameren bij het Examenbureau als wij merken dat er iets mis is met het toetscijfer; dan gaat het Examenbureau samen met het schoolhoofd kijken naar de antwoordformulieren om te detecteren waar er iets mis zit. Heeft de school gelijk dan pleegt het Examenbureau de correctie. Merken wij dat de gemiddelde kwartaalcijfers niet in orde zijn na de toetsuitslag dan moeten wij naar de afdeling Inspectie Basisonderwijs om daar in beroep te gaan en niet bij het Examenbureau.

Ook deze afdeling van het Minov communiceert correct met de school en schoolleiders weten dat wij niet tot in alle eeuwigheid correcties kunnen doorgeven aan deze afdeling. Er is anders wellicht sprake van manipulatie van kwartaalcijfers.

Als wij als schoolleiders merken dat onze leerlingen slecht hebben gewerkt op de toets, dan dienen wij bij onszelf te rade te gaan als wij het onderste uit de kan hebben gehaald in het klaarstomen van onze leerlingen. Onze leerlingen kunnen dan geweldige kwartaalcijfers hebben, maar dat is nog geen indicator dat ons onderwijspeil dat van de toets evenaart.

Wij dienen de degens te kruisen en te gaan werken aan het niveau van onze school om die op te krikken zodat onze leerlingen op de toets beter werken dan in de klas. Het kan, met bekwame leerkrachten in alle klassen die stimulerend en motiverend bezig zijn met de leerlingen. Natuurlijk, ook met de inzet van toegewijde ouders als u, heer van der San, en ons allen zullen onze leerlingen geplaatst worden op een school voor vervolgonderwijs waar zij zullen excelleren.

Een betrokken schoolleider

In de rubrieken ‘Ingezonden/ Aangeboden’ stelt GFC een ieder in de gelegenheid om een eigen mening of visie te geven op alle actuele ontwikkelingen en/of relevante onderwerpen. Stukken die geplaatst worden komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie en/of de mening van de redactie.  De redactie heeft het recht om de stukken wel of niet te plaatsen, in te korten of te redigeren, zonder de mening en/of visie van de inzender aan te tasten. Er worden alleen stukken geplaatst die behoudens een ieders verantwoordelijkheid voldoen aan wat gesteld wordt in de Surinaamse wetgeving.


Posted

in

by