Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Reactie op training milieubewustwording

Reactie op training milieubewustwording

Het is toe te juichen dat men tijd neemt om leerkrachten bij te scholen. Echter mis ik een gestructureerd programma. Het lijkt of er adhoc besloten is om ter waarde van circa 95.000 USD een op zich zelf staande training te verzorgen. Uit het artikel haal ik een doelstelling dat het petflessenprobleem en de bescherming van planten en dieren het belangrijkste milieu-item is.

Echter is dit al vanaf 1987 achterhaald. Het gaat om de duurzame ontwikkeling dat voor economisch, ecologische en sociale aspecten staat. Deze aspecten hebben alle kwaliteitskenmerken. Uit onderzoek is gebleken, dat bij afwezigheid van balans tussen deze aspecten en haar kwaliteitskenmerken, er geen duurzame ontwikkeling tot stand zal/kan komen.

Om dit te integreren in maatschappelijke vraagstukken is het van belang dat er vanuit beleidskaders duurzaam educatie wordt ontwikkeld. Het alleen behandelen van het afvalprobleem, wat een zichtbare issue is, en bescherming van planten en dieren zijn hiertoe niet afdoende.

Voor leerkrachten en leerlingen op het basisonderwijs zijn onder andere de volgende thema ’s:

1.Aarde en klimaat

2.Water en gezondheid

3.Water en landbouw

4.Bestrijdingsmiddelen en ziekteverwekkende eigenschappen

5.Omgevingskwaliteit (wonen, werken, studeren, etc.)

6.Voedsel en gezondheid en

7.Integrale milieubenadering

Er zijn dus een veelvoud aan thema’s die zowel in combinatie (praktijk en theorie) als klassikaal kunnen worden behandeld. Afhankelijk van het niveau kan het lesmateriaal hierop worden aangepast. Aangezien deze thema’s raakvlakken hebben met andere schoolvakken. Studenten van ADEK zouden bijvoorbeeld een workshop kunnen houden, maar ook medewerkers van NIMOS, CELOS, bedrijven, etc.

Hierdoor wordt er daadwerkelijk inzicht verkregen in praktische zaken die in de theorie kan worden verwerkt. Naar mijn mening is dit een zaak van het MINOV en niet van een stichting, omdat er dan adhoc kennis wordt overgebracht terwijl duurzame ontwikkeling een te belangrijk kennisinstrument is om de volgende generatie bewust te maken over dit onderwerp.

Robbie Mohansingh