PARAMARIBO, 5 sep – De traditionele piekperiode voor het toerisme biedt Suriname nog een sprankje hoop op een grotere instroom van toeristen. Het ‘topseizoen’, de periode van november tot en met december, moet het gaan doen. Want volgens managers van toerbedrijven was het geen al te best toerismejaar.

Zo had Mets, een dochteronderneming van Surinam Airways, minstens tien procent minder boekingen. Deels mag de terugval worden geweten aan de eurocrisis. “Het crisiscabaret heeft alles veranderd. Mensen plannen hun vakantie niet meer dan drie maanden van te voren, maar kiezen op het laatste moment een aanbieding”, zegt Mets-directeur Erik Kuiper tegenover de Ware Tijd. Deze zogenaamde last-minute-market zou absoluut benut moeten worden.

Toch doet Suriname niet al te veel moeite zich aan te prijzen. “Daarvoor moet je met veel hotels en transportbedrijven afspraken maken, om lege hotelkamers voor aantrekkelijke prijzen te kunnen aanbieden”, aldus Kuipers. Maar er is geen centrale autoriteit die het allemaal kan regelen. Nederlanders bijvoorbeeld, zullen dan eerder kiezen voor in de rij staan puffen bij de patatkraam in Spanje. Het koele hengelplekje aan een of andere Surinaamse kreek blijft leeg.

Dit bericht is afkomstig van Suriname | Waterkant.Net. Bekijk het oorspronkelijke bericht hier.