Live nieuws en radio streams uit Suriname!


Home » Surinaams nieuws » Parlementariër Bouva frustreert het beleid van de SLM

Parlementariër Bouva frustreert het beleid van de SLM

Aan de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) is onder bepaalde voorwaarden door de Surinaamse overheid toestemming verleend om de passagegelden in vreemde valuta te ontvangen. Zoals bekend, worden de Surinaamse deviezen buiten Suriname na de staatsgreep in 1980 niet meer geaccepteerd. Zij kunnen nergens gewisseld worden, behalve in Suriname.

Dat is ook een verworvenheid van de zogenaamde revolutie! Het lid Melvin Bouva heeft in zijn jeugdig enthousiasme geopperd om de kosten van een ticket bij onze nationale carrier (SLM) – die nog steeds veel concurrentie ondervindt in haar bedrijfsvoering – in Surinaamse dollars te voldoen. Hij schijnt daarvoor niet de daggelden – die in zeer ruime mate in vreemde valuta worden verstrekt aan parlementariërs – te willen gebruiken.

Niet gebruikte daggelden mogen worden behouden, en worden nooit middels bonnen en of kwitanties gecontroleerd. Uiteraard is dit voornemen van Bouva weer een vorm populistische politiek om – brood en spelen – te geven aan de bevolking want geen enkele rechtgeaarde en weldenkende Surinamer kan achter deze onberedeneerde beleidsvisie staan. Dat vicepresident Robert Ameerali zijn voorstel heeft omarmd, toont ook de beperkte visionaire inzichten van dit kabinet voor de toekomst van ons land.

Er schijnt nu al een tekort te zijn aan vreemde valuta op de markt. Tevens de eigen liquide middelen van ons land. Hoe gaat de Centrale Bank van Suriname dan voldoende garanties aan de SLM kunnen bieden voor een goede cash-flow van deviezen zodat de continuïteit van dit bedrijf niet in gevaar komt? Bij vele parastatale bedrijven (staatsbedrijven) worden de lonen en andere emolumenten in vreemde valuta uitgekeerd.

Sommige lieden die door corruptie, nepotisme en of patronage zijn geplaatst bij deze bedrijven – vaak zonder enige kennis van zaken – verdienen salarissen die zelfs het salaris van de president van Suriname overstijgen. Een goed voorbeeld hiervan is de onlangs ontslagen directeur van de Energiebedrijven Suriname (EBS) die gelieerd is aan de Nationale Democratische Partij (NDP).

Ameerali zou allang de jaarlijkse financiële (eind)verslagen van de diverse parastatale bedrijven bekend maken in het kader van openbaarheid van bestuur maar tot de dag van vandaag is dat nog steeds niet gebeurd. Ook een wet betreffende de openbaarheid van bestuur moet nog komen! Daarom handen af van de SLM! Op de president van Suriname wordt de kritiek steeds luider dat het niet gepast is om de weinige vliegtuigen van de SLM te gebruiken voor dienstreizen.

Daardoor moeten er hoge kosten gemaakt worden omdat bijna alle kosten in vreemde valuta worden voldaan. Hoe kon de directie met een dergelijke regeling akkoord gaan! Wellicht is het tekort op de markt aan vreemde valuta ook hieraan te wijten. Uiteraard begrijp ik dat iemand die internationaal gesignaleerd is niet iedere willekeurige vliegtuig kan nemen voor een bepaald reisdoel. Vooral om deze reden was het niet zo verstandige van de NDP om Bouterse voor te dragen als president van ons land. Dit geldt uiteraard ook voor Ameerali in verband met zijn beperkte inzichten, scholing en deskundigheid.

De Nieuw Front- Combinatie

Gelukkig verzet het Nieuw Front zich tegen het voorstel van Bouva! Natuurlijk moet het mogelijk zijn dat ook arme Surinamers (minder vermogenden) op reis kunnen gaan, bijvoorbeeld naar hun familie in Nederland en de Verenigde Staten. Hiervoor zou het lid Bouva een lans moeten breken omdat in zijn partij er iemand is die vroeger bijna elke week artikelen schreef over de schrijnende armoede in Suriname. Helaas lezen we dit soort artikelen van zijn hand niet meer.

Ik heb begrepen dat bedoelde persoon bezig is met een promotieonderzoek. Wellicht over de armoede die nog meer is toegenomen onder de huidige machthebbers door de ziekelijke drang naar verspilling. De SLM moet binnenkort een beleidsplan presenteren om het voor minder draagkrachtige Surinamers mogelijk te maken om te reizen. Dat hoeft echt niet voor rijke en vermogende parlementariërs als Bouva, en hij moet zich natuurlijk diep schamen dat hij daartoe pogingen heeft gewaagd bij de SLM.

Zulke lieden hebben meestal ook buitenlandse rekeningen waar voldoende vreemde valuta gegenereerd kunnen worden. Het moet ook niet principieel gesteld worden dat staats(bedrijven) en particulieren geen vreemde valuta mogen eisen. Wie een beetje gereisd heeft, weet dat dit overal ter wereld een normaal fenomeen is, en door de betreffende overheden niet wordt tegengewerkt. Maar door de enorme corruptie in Suriname is er eeuwig een gebrek aan financiële middelen.

Suriname heeft door haar eigen schuld geen convertible munt, en dat veroorzaakt heel problemen voor bonafide ondernemers, reizigers en of zakenlieden. Van de op curieuze gronden aangestelde en ten einde raad zijnde Governor van de Centrale Bank horen we ook niet veel meer! Het NF dient te bepleiten dat bij de commerciële banken men niet aan iedereen vreemd geld verkoopt.

Zo had een aan een politieke partij gelieerde ondernemer die voor miljoenen dollars een vergunning had gekregen – uiteraard tegen de gangbare lage koers – goederen geïmporteerd en nadat deze producten op de markt waren, werden zij met kolossale woekerwinsten doorverkocht. Uiteraard waren ook douaneambtenaren omgekocht zodat deze zogenaamde ondernemer binnen de kortste keren multimiljonair was. Kijkt u maar goed om u heen dat zult u zelf zien wie ik bedoel. Onze overheid gedraagt zich soms alsof zij oogluikend vele vormen van corruptie en fraude wil toestaan.

De Surinaamse dient geordend te worden

In troebel water is het goed vissen. Door het achterlopen en ontbreken van goede wet- en regelgeving, en waarvoor Bouva zich eigenlijk moet inzetten op bijna elk gebied, zijn er veel wantoestanden gecreëerd in ons land. Ook door voorgaande regeringen! Met de “njang-dringi-presirie-mentaliteit”(ndp) komen wij er niet. Wij dienen als verantwoordelijke burgers ons voldoende in te zetten om vooruit te komen.

Dat de overheid soms een oogje dichtknijpt om malafide zaken toe te staan, is zeer zorgwekkend. Wanneer houdt dit op! Zo kon een minister recentelijk zijn privéauto pimpen en zijn kantoor helemaal verbouwen met onze belastinggelden. En hoe is hij overigens aan de deviezen gekomen om de dure boten bij de ondernemer Pahlad te kopen? Het is raadzaam dat leden van de wetgevende macht zich bezig houden met de taken waarvoor zij door het volk gekozen zijn.

En als zij zulks niet kunnen dat overlaten aan anderen die dit werk met veel meer betrokkenheid, bevlogenheid en inspiratie willen verrichten. Op tal van gebieden moet er geordend worden. Het is al zo erg dat de president zelfs ingrijpt bij een persconferentie van een onderwijsinstelling – een aangelegenheid wat in een behoorlijk democratisch geregeerd land onmogelijk is en een rel zou moeten veroorzaken- omdat dit een autonome en interne aangelegenheid is.

Welke zichzelf respecterende docent en of wetenschapper wil zich nog identificeren met dergelijke werkgevers? Ervaren en capabele leden van de wetgevende macht blijven niet zitten in dit orgaan als zij hun idealen niet kunnen waarmaken, maar zoeken ander werk. Het produceren van (wets)voorstellen is een tijdrovende zaak wat veel deskundigheid, energie en of tijd kost. Veel parlementariërs zijn niet geschikt voor de functie die zij vervullen. Bouva is daar een van vermoed ik!

Robby Roeplall
In de rubrieken ‘Ingezonden/ Aangeboden’ stelt GFC een ieder in de gelegenheid om een eigen mening of visie te geven op alle actuele ontwikkelingen en/of relevante onderwerpen. Stukken die geplaatst worden komen niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie en/of de mening van de redactie.  De redactie heeft het recht om de stukken wel of niet te plaatsen, in te korten of te redigeren, zonder de mening en/of visie van de inzender aan te tasten. Er worden alleen stukken geplaatst die behoudens een ieders verantwoordelijkheid voldoen aan wat gesteld wordt in de Surinaamse wetgeving.


Posted

in

by